Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketthantering
Läst 240 ggr
PetiteMoi
0

Svårfångad hane

Nu har vi haft våra killar i cirka 3 månader & de är ljuvliga på alla sätt & vis… bortsett från att den ena inte går att fånga in med händerna! Han är snabb som en vessla & får panik om man väl lyckas få tag i honom. Det är alltså inte bara själva infångandet som han får panik över utan även att bli hållen i famnen. Han sprattlar & gör konstanta flyktförsök tills han kommer loss. Den andre är väldigt chill & kan sitta i famnen hur länge som helst (dock helst hos ena dottern, hon är lugnet själv & det smittar alltid av sig på djuren hon är nära).
Han som hatar att bli fångad är den som är mest nyfiken & kan klättra på en för att få mat så snabbt som möjligt. Men hatar att vi rör honom. Jag börjar bli lite stressad då jag tänker att det hade underlättat om han var i närheten av handlingsbar om man t.ex. behöver åka till veterinären eller bara göra en allmän koll på hans tänder & sånt. Men just nu går det inte! Jag är ganska mesig också vilket ju inte underlättar ett dugg tyvärr. (Kloklippning löser vi med hjälp av omesig svägerska. Tack gode gud.)

PetiteMoi
0

#0: Det är alltså lite tips & pepp jag är ute efter om det inte framgick :)

Ljungåsen
0

Är han väldigt ung? I så fall kan jag trösta med att det brukar lugna ner sig med tiden. De flesta ettåringar kan njuta av att sitta i knäet, åtminstone en stund ifall de får något gott att äta under tiden.

Sitter han mer still om han får mat i knäet? Sallad eller gurka brukar vara populärt. Blir han lugnare om han får en handduk över hela sig, så det blir mörkt och ombonat?

Är han lugnare om han får komma upp och sitta tillsammans med kompisen? När det gäller yngre hanar så undviker jag att separera dem från varandra, om det inte är absolut nödvändigt, som exempelvis vid kloklippning. En separation, om än alldeles så kort, kan orsaka obalans i relationen, och det kan vara nog så jobbigt att få yngre hanar att hålla sams ändå.

Tom och Jerry
0

Jag hade liknande problem med mitt ena marsvin.
Mitt tips är att klappa den i buren medans du matar med t.ex paprika eller gurka, till en början, så att den fattar att du inte vill något illa.
Sen kan du försöka ta upp den och bara låta den sitta i knät medan du matar den.
När den blir bekväm med det kan du försöka klappa också.

alice1038
0

#0: vi har vant våra med att ta upp med en mössa, ta bort alla hus , de tröttnar sedan o vill gömma sig och då kommer de hoppa in i mössan och då är det bara att lyfta:)