Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 122 ggr
alice1038
0

Marsvin avföring

Hej! Mitt marsvin är 5 år gammalt och har bajsar som sitter ihop, det kommer ibland några vanliga men de flesta sitter ihop i en klump. Hon äter helt normalt och mycket hö. Hon kan ibland vara lite uppburrad men när hon kommer ut ur huset skakar hon av sig det. Kosten är typ detsamma, det ända är att vi har börjat ge en liten bit kålrabbi nu som kvällsmat också, kan den ge så stor påverkan? Hon har haft sånt här bajs innan och det var när hon åt för lite hö men nu äter hon precis som vanligt. De är inte lösa eller något sånt. Jag har läst något om att muskulaturen försämras i rumpan när de blir äldre? Stämmer det? Isåfall kanske det handlar om att hon inte kan ”forma” de så som de ska.

Ljungåsen
0

Jag tror inte att det har med åldern att göra, snarare att hon har en viss obalans I bakteriefloran i tarmarna, som ställer till det när hon får för mycket annan mat än hö. Det kan mycket väl vara så att hon klarar en mindre mängd extra jämfört med kompisarna, just för att bakteriebalansen inte är optimal.

Saccharomyces cerevisiae är goda tarmbakterier. Finns i pro fibre rabbit (pelleterat kosttillskott) eller Recovery Plus (stödmatningsmat).

Jag har just nu två marsvin med känslig mage. Båda två får en halv portion Recovery Plus var varenda morgon, och med hjälp av den håller sig magen bra.

alice1038
0

#1: tack för ditt svar, vi har Critical Care hemma, ger det samma effekt?

Ljungåsen
0

#2: Inte riktigt. Critical Care innehåller fibrer, men inte Saccharomyces cerevisiae. Däremot så skadar det absolut inte att ge henne en halv portion (en halv tesked pulver, en tesked vatten) om dagen, så får hon i sig lite extra fibrer. Det kan räcka med fibrer för att få ordning på magen, men fibrer och bra bakterier är förstås ännu bättre. Jag tycker väldigt bra om Recovery Plus som Stödmatningsmat.

De flesta marsvin som stödmatas med spruta utan att vara sjuka egentligen lär sig väldigt snabbt att det är jättegott och tar sprutan frivilligt efter ett par gånger.