Satinundersökning!
Har idag fått ett mail, från en veterinärstuderande i Danmark, som vill göra en undersökning varför det är vanligare med OD på satiner i Sverige än i övriga Europa. Jag fick med ett formulär att fylla i, och om det är nån satinuppfödare som inte fått den här förfrågan så kan jag skicka formuläret så ni kan deltaga i undersökningen.
Maila mej på orfeus@hotmail.com
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Alltså jag vet inte om du fått samma mail som jag, men antar det starkt då jag blev kontaktad igår också av en vetrinärstuderande från danmark.
OM det är samma så förstår jag inte HUR du kan sitta och skriva att undersökningen handlar om "varför det är vanligare med OD på satiner i Sverige än i övriga Europa"!
Detta skrev personen absolut inget om och det är inte det studien handlar om på något sätt + att jag förstår inte hur du kan säga att det skulle vara vanligare i Sverige än övriga eruropa, har du något som helst som stödjer det? Eller antar du bara det, för att du känner till en del fall?
Detta skrev hon bl.a. om under sökningen:
"Mit speciale omhandler blandt andet at
undersøge eventuelle forskelle i pasnings- og fodringsvaner hos danske
satinopdrættere og kæledyrsejere kontra udenlandske satinopdrættere og
kæledyrsejere. Formålet er at undersøge, hvorfor OD er så udbredt blandt
satiner i udlandet, mens lidelsen kun diagnosticeres sporadisk her i landet."
Inte förstår jag var du fick ut sverige där ifrån?
Bara för att det står utlandet, betyder det INTE Svarige på något sätt, eller att vi har fler OD fall, utan jag uppfattar det som att detta ska undersökas i fler länder än bara Svarige och Danmark och där igen få en någorlunda uppfattning om var det drabbas mest/vilka det drabbar m.m.
Jag har fyllt i formuläret och det är nu skickat och klart=)

Jag ber så innerligt mycket om ursäkt att jag råkade skriva SVERIGE istället för UTLANDET!!! Men jag hade inte mailet framför mej när jag skrev det här inlägget….
Det viktigast är väl ändå att så många som möjligt deltar, eller tycker du inte?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#2 Jadå, det är det=)
Men rätt ska ju vara rätt;), och man kan ju överhuvudtaget inte säga vilka länder det är vanligare i än andra, då sådan kartläggning inte finns. Men med detta formuläret kanske man kan få en bild av hur det hela ligger till.
Jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg #1 tolkades som argt. Det var inte meningen, men jag bad en vän läsa igenom det och hon sa att man inte tolkade det som trevligt.
Ville som sagt bara förtydliga vad det var som stod i mailet.
I decembers MM (Marsvins Magazinet), som förmodligen kommit till de flesta, kan man läsa en väldigt bra artikel av Mette Lybek Ruelökke där hon skriver om OD.
Alla som är intresserade av satin eller har satin, borde läsa den!!!
Artiklen har att göra med den danska undersökningen som på går.
Nej jag har inte fått MM! Vill ju såå gärna ha den…. (har ansökt om uppfödarnamn men vet inte om det kom med) men ska bli intressant läsning om OD då.

#5 Super artikel

Ja, den var kanon!
Vad heter uppfödningen/du då?
Kan ju kolla om du vill:-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 Det vore jättesnällt, skulle stilla min nyfikenhet enormt. Uppfödarnamnet jag ansökt om är Morris.
#9 Det är med=P
#10 åå vad kul, då får jag hoppas att ingen klagar då haha, tack så mycket!