Biter den andra
Jag har två marsvinshonor som snart blir 1 år gamla, de e inte syskon. Jag köpte den ena först, hon var då 6-7 veckor och efter en vecka hittade vi äntligen en till hona, lika gammal. Sedan dess har det bott tillsammans, i början helt utan problem. Nu de senaste månaderna har jag märkt att den ena, Klara, har sår på ryggen. Har inte sett Lucy bita henne, men hört vad jag tror är bråk, ibland. Vad ska jag göra åt detta? Det måste väl nästan vara Lucy som biter henne? Måste jag sära på dem eller hur gör jag??
Tacksam för svar då jag vill deras bästa!!
Du är säker på att dom biter varandra då? kliar hon sig mer än vanligt?
så att det inte är nån Ohyra, som gör att hon kliar upp sår.
har den andra sår?
annars är det vel så att dom biter varandra..
men man brukar ju säga, att så länge det inte uppstår blodvite, så ska man låta dom hållas.
#2 - Det är förvånande vilka viga djur marsvin är ;P Men på ryggen kanske hon inte kan klia sig… jag vet inte.
Mjäll kommer ju av torr hud, och jag anser att det kliar. Så det kan ju vara det?
Hanna
Har googlat nu o det jag hittade låter som nått som heter sellnic, men det står även att svamp har liknande symptom, o det behandlar man med ex Fungoral….
Om det är det andra så måste man tydligen kontakta veterinär för behandling, annars kan de dö…!!
Vad kostar veterinär, nån som vet??

Du kan ju söka på sellnic här på MIF. :)

lycka till oavsett! :-)