Lite frågor
Hej!
Jag har lite frågor som jag inte hittar svar på.
Jag har köpt nytt foder, ett annat märke, hur ska jag fasa in det nya fodret utan att marsvinen får ont i magen?
Kan marsvin vara ute fast det är blött? I deras hage har dem hus, hö, en slags myskoja och vatten. Hagen har även tak så att de kan inte regna in, eller är det farligt? Jag vill så gärna att marsvinen ska gå ut och upptäcka hagen.
Vad är det för foder du har köpt? Jag brukar ge ny mat i mycket små mängder, och sedan gradvis öka på.
Blött är inte bra, de blir lätt kalla. Vad har du för botten i hagen? Gräs? När mina går ut, och det är blött i gräset, så brukar jag först torka av gräset med en handduk för att bli av med den värsta vätan. Sedan har de hus med botten, täckta med vetbed, så att de kan komma upp från fukten.
#1: Jag köpte den där Oxbow fodret.
Det är gräs men under huden har jag lagt handukar så att de kan ligga mjukt och varmt och lagt in hö i botten också. Och så har de en slags kattoja som är av fleece så att den blir varm.
#2: Vad bra! Oxbow essentials är en riktigt bra pellets. Kollade på mitt paket, och dygnsdosen verkar vara 20 g. Testa att börja med hälften?
Om gräset är fuktigt i hagen så skulle jag torka av det med en gammal handduk, sen kan de få gå ut. Du har ju förberett torra, bra liggställen.
Är de invanda på gräs? Om inte, låt de bara vara ute korta stunder i början. Lite beroende på hur mycket de äter förstås. Marsvin som är vana att vara ute brukar vräka i sig, de som är mer ovana kan ta tid på sig innan de fattar att gräset som sitter fast i marken är ätbart.
#3: Jag har introducerat gräs redan så att det är inget problem :)
#4: Vad bra! Då hoppas jag de kommer tycka om att få komma ut.
#5: Jag har tagit ut dem men de går inte ur transportburen, är det vanligt?
#6: Har de aldrig varit ute förr, så är det definitivt vanligt att de inte rör sig ur fläcken.
#7: Okej, hur lång tid brukar det ta för dem att våga gå ut?
#8: Ett av mina marsvin hade aldrig varit ute innan utesäsongen började här i år. Han bor tillsammans med tre tjejer, som alla varit ute innan och är helt trygga utomhus. När jag satte ner honom i gräset första gången satt han fullständigt paralyserat vettskrämd och vågade inte röra sig trots att tjejerna satt alldeles bredvid och vräkte i sig. Efter en halvtimme lyfte jag in honom i huset, och kort därefter vågade han stoppa ut huvudet och beta precis utanför. Ljudet av kompisarna som åt triggade honom. Utan dem hade det garanterat tagit ännu längre tid.
Han gick inte ut i gräset frivilligt förrän gången därpå. Nu har han varit ute ett tiotal gånger, och är lika trygg som de andra.
Rekordet, i negativ bemärkelse, är en kille som tog veckor på sig innan han vågade sig ut i gräset, trots att kompisen var helt obrydd.
#9: Marsvinen sitter i transportburen nu i hagen så att de bara kan gå ut men dem rör sig inte alls.
Ska jag lyfta dem och sätta de i husen?
#10: Ja, det skulle jag göra.
#11: Okej, ska jag sätta de i ett hus tillsammans eller i olika hus?
#12: Jag skulle sätta de tillsammans. De tycker det är lite läskigt och tillsammans får de trygghet av varandra.
#13: Okej, tack för alla svaren :)
#14: Så lite så. Även om de tycker det är läskigt nu så kommer de att börja uppskatta att vara ute, så småningom. Och i väntan på det så är det en bra, bondande upplevelse.
Det kan vara så att de upptäcker gräset idag. Det kan också vara så att de inte gör det, och behöver mer tid på sig. Det kommer.
#15: Tack så mycket :)
#16: Nu är jag ju nyfiken på hur det gick. Var det någon som vågade äta något gräs idag?
#17: Tyvärr inte, men tog ut dem dagen efter och då vågade de sticka ut huvudet, sen dagen efter regnade det så de kunde tyvärr inte komma ut.
#18: Det kommer! Bara att de vågade sticka ut huvudet redan dag två är positivt.
#19: Ja :)