Brunstiga honor?
Jag har tre honor som sagt och nu har den ena honan börja hoppa på den andra precis som att dem ska paras. Är detta för att hon är brunstig eller vad kan de bero på?
Hur går jag vidare här ifrån?
Ida Adler
Ja, det låter precis som brunst. En del honor blir jättejobbiga. Blir det riktigt jobbigt, alltså att hon jagar och klättrar under längre tid så handlar det sannolikt om äggstockscystor. En kastrering löser det problemet.
Om det är mer normala brunstbeteenden så brukar det hjälpa fint att ha en kastrerad hane i flocken. Han tar hand om den brunstande honan och håller henne sysselsatt så hon inte har tid att bråka med kompisarna.
#1: okej, jag förstår! Hur länge brunstar dem? Samt ska jag ta bort honan som brunstar under själva brunsten?
Ida Adler
Nej, låt henne vara med kompisarna. Blir hon alldeles manisk och fixerad så plocka upp henne en stund och låt henne lugna ner sig i knät, innan du sätter tillbaka henne.
En normal brunst varar i ungefär ett halvt till ett dygn.
- Redigerat 2022-07-08 20:14 av Ljungåsen
#3: Tack för hjälpen, då vet jag hur jag ska gå vidare🥰
Ida Adler
Det kan vara klokt att börja föra brunstdagbok. Märker du att brunsterna blir längre och intervallen mellan dem kortare, så är det ett tydligt tecken på äggstockscystor.
Om de är försäkrade så går en kastrering på grund av cystor på försäkringen.