Ang Mat
Hej.
Jag är väldigt okunnig på marsvinsdelen.
Vad kan man ge marsvin o äta. Hö dygnet runt har jag lärt mej. Men kan dom äta den klassiska gnagarblandningen?
Mvh/Malin
Tycker att du kan anväda sökfunktionen, men jag kan sammanfatta lite.
Varje dag:
C-vitaminer i form av grönsaker som broccoli, vitkål, grönkål, persilja, paprika.
Hö.
Färskt vatten.
Eventuellt kraftfoder, såsom helhavre, kornkross, någon slags "gröt", pellets, helst Lottie eller Oxbow´s. Man kan blanda kraftfodret som man vill efter marsvinens behov.
Helena
Jo klart jag kunde använt sökfunktionen men nu gäller detta just gnagarblandningen?
Du skriver "eventuellt"- behöver marsvinet inget sånt?

Jag ger mina kraft, för att jag vill det.
Men det är inget måste…
#2 Vad menar du när du säger gnagarblandning?
Jag tänker på de blandningarna man köper i djuraffär… med ex. solrosförer, pellets, olika torkade frukter m.m. i.
Det ska man inte ge sina marsvin om man inte vill ha väldigt feta marsvin=P
Jag ger mina marsvin en kraftfoderblandning på Lottie pellets, havre- och kornkross.
Ger detta eftersom mina marsvin går i avel. Men även de äldre får av det, eftersom marsvin brukar tendera till att magra av när de blir äldre.
Som sagt man behöver inte ge något kraftfoder om man bara har sina marsvin till sällskap och inte avlar på dem.
Men man kan ge om man vill, men man ska se till så att det är ett bra foder, så marsvinen inte blir sjuka av det. Njursten är väldigt vanligt att marsvin utvecklar pga. dåligt kraftfoder.
Så som jag tänker mig gnagarblandningar, hade jag endast gett till marsvinen för att lyxa till det ibland för dem.
INget kraft :O aldrig hört de innan. kan dom verkligen leva på hö o vatten o några grönsaker? utan pellets eller nånting?
Ska ju ha dom som sällskap bara, vad skulle ni rekomendera? vill ha de så billigt och bra som möjligt.
#5 Dom klarar sig bra utan pellets om dom inte har lätt för att tappa vikt eller något sådant. Marsvin som växer eller är dräktiga och diar ska ha pellets annars klarar dom sig bra. Mina marsvin fick bara pellets tills dom var 7-8 månader sen slutade jag ge dom. Men eftersom domaren på utställningen tyckte att dom kunde gå upp lite till i vikt så börja jag ge dom igen.
nån skrev att dom kan äta havre? går det att ge dom vanlig have man ger till hästar? eller är de inte sån havre?
#7 Det går jätte bra=)
:O Hade ju varit jättebra isåfall! Har nämnligen en säck här hemma som min häst inte äter längre. Slutat ge honom havre. Men köper nog lite mat som han äter nu och blandar ut de lite försiktigt..så de inte blir så snabbt byte!
:O Hade ju varit jättebra isåfall! Har nämnligen en säck här hemma som min häst inte äter längre. Slutat ge honom havre. Men köper nog lite mat som han äter nu och blandar ut de lite försiktigt..så de inte blir så snabbt byte!
Jorå, helhavre är super! :)
Helena
Jorå, helhavre är super! :)
Helena
gud va bra! så kan man passa på att få slut på den! mamma kommer bli överlycklig :D
kanske ska tillägga att det är en unge? de går bra ändå eller?
Alltså att den får fri tillgång till hö, friskt vatten varje dag, grönsaker och havre. men hur mycket havre per dag??

Gnagarblandningar är rena skiten enligt mig( om du menar sådana som säljs i djuraffär) , dom blir bara tjocka utav det! Pellets är ett mkt bättre foder;) Utöver det ska dom ha fri tillgång på hö, c-vit rika frukter/grönsaker vaje dag och fri tillgång på vatten ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jarå, ungar mår jättebra på havre, då får dom sprall i benen^^
Helena
tack :)
men ska de va fri tillgång till havren oxå? eller ska de va typ en dl om dagen eller nått sånt?
Oj, shit, inte en dl :P Ge fri tillgång, men fyll på lite flera gånger så du ser hur mycket dom får i sig
Helena
Okej :) Tack så mycket för alla svar! :D
God Jul på er alla <3