Skaffa marsvin
Hej!
Jag planerar att köpa 2-3 marsvin och har några funderingar.
Jag har hittat några burar som verkar vettiga, men tänkte fråga om ni tycker att någon verkar bäst.
https://vetzoo.se/ferplast-krolik-200-kaninbur?79552
https://www.zoo.se/ferplast-maxi-duna-multy-cage.html
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/marsvinsburar/burar_flera_vaningar/544884
Köper ni hö direkt från bonden eller någon annanstans?
Vilket foder är bäst att ha som komplement till hö?
Vart har ni köpt era marsvin?
Har ni andra tips på burar eller något annat ni tänker på, berätta gärna.
Har inte marsvin, men kan komma med tips.
Den första buren kan funka, men min vän som har 2 marsvin har Denna och är nöjd. Hennes marsvin får komma ut varje dag utanför buren och de mår bra.
Maxi multy dunan skulle jag säga är för liten för 2-3 marsvin. Det är en hamsterbur i grunden.
Vissa säger att hö från bonden är bättre, vissa säger att hö från butik är bra.
Just det med foder kan jag inte svara helt till 100% på.
köp helst från uppfödare med stam, då har du större chans att djuret är från bra linjer. Hittar du ingen uppfödare som du tycker är bra, skaffa marsvin från omplaceringshem.
Skaffa helst försäkring om något motförmodan skulle hända.
Jag tycker den första dels för att desto större-desto bättre. Dessutom är det galler vilket jag föredrar före plast, blir mycket bättre luft dessutom, tycker jag och mer öppet. Sen så gillar marsvin inte om våningar och är inte så glada för att gå upp för ramper och hoppa utan dem har hellre ett plan som är stort.
Jag köper hö från djuraffär men det höet kommer från en riktig bonde så köper 6 kg i taget, har 3 marsvins honor och det håller länge. Hö är deras största behov och ska alltid finnas i buren. Men jag skulle verkligen rekommendera att köpa från en riktig bonde- dels så är det mycket mycket billigare. Sen så är det så mycket bättre kvalite och nyttigare. Jag använder OXBOW pelletsen- det finns både för unga marsvin och vuxna. Så kolla det beroende om du köper vuxna eller unga marsvin. Det är lite dyrare men väldigt väldigt bra kvalite och har allt som marsvin behöver. Att påpeka är att trots det så behöver marsvin c-vitamin rika grönsaker varje dag! Men det tror jag redan du har koll på. Du kan aldrig lära dig för mycket! Läs läs och läs på hela tiden. Desto mer du är påläst desto bättre ägare blir du!
Jag köpte tyvvär mina marsvin från en djuraffär. Vilket jag inte rekommenderar. Men att påpeka var att när dem kom till affären så hann de vara där några timmar innan jag hämtade dem. Jag skulle rekommendera att kolla upp en bra uppfödare eller omplaceringshem. Vill du ha unga eller vuxna marsvin?
Välkommen hit och hoppas du blir inspelad till att skaffa små liv. Det är det härligaste djuret du kan ha!🥰 Har du fler frågor är det bara att fråga!
Ida Adler
Jag personligen skulle inte ha 2-3 marsvin på en yta mindre än 160 × 70 cm, i ett plan. Som redan sagts uppskattar inte marsvin flera våningar och rampen mellan dem utgör en skaderisk. Bokhylleburar är de burar jag tycker bäst om.
Jag köper hö i min lokala foderbutik för lantbruksdjur. Hö anpassat för häst passar fint för marsvin, och min butik har analys på sitt hö, så jag vet vad de får att äta.
Växande marsvin mår ofta bra av någon sorts kraftfoder. Vill man ge pellets så är Oxbow essentials enda alternativet som innehåller rätt näringsämnen i rätt proportioner. Billig lösviktspellets eller gnagarblandning är inte nyttigt.
Alla mina marsvin är omplaceringsmarsvin, så det är vad jag rekommenderar. Det finns otroliga mängder begagnade marsvin som behöver ett gott hem. Och som nybörjare är det mycket bättre att börja med vuxna marsvin.
Rekommenderar en genomläsning av Eragons infohäfte, som kan laddas ner härifrån
https://www.eragons.se/om-marsvin/infomaterial/
Avslutar med en uppmaning om att absolut inte köpa marsvin i zooaffär. Läs i länken nedan om varför.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1458091/for-mammornas-skull
#3: Det känns lite konstigt att du skriver "begagnade marsvin" men jag förstår vad du menar
#2: Tackar så mycket för välkomnandet. Jag hade marsvin för många år sedan och känner att jag skulle vilja ha det igen och känner att 2-3 är vad jag tidsmässigt och ekonomiskt (även om det är en tråkig aspekt så är det viktigt). Mina två som jag hade förut hade en bur som var hembygge, men jag har inte möjlighet att bygga en sån bur idag. Den buren var 1,51,5 meter och de hade en "utehage" på 33 meter.. Men jag är fortfarande noga med att djur ska ha det bra.
Hur tycker du att det fungerar med tre marsvinshonor?
Kan lägga in några bilder på mina förra marsvin någon dag, skulle vara roligt att veta vad deras färger heter.
#4: Jag är nog alldeles för van vid begreppet begagnade marsvin för att reagera själv på det.
#3: Ska absolut titta på det fodret.
Omplaceringsdjur blir många gånger trevliga husdjur, men det är för tidigt att säga. Jag kommer att leta efter rätt individer när det blir dags.

#6 Tror det var Eragons som alltid skrev det.
#6: Men då blir säkert den första buren toppen. Jag har själv tre marsvins honor på nu 2 år, jag tycker det funkar bra. Dock tror jag inte att det är fel att ha en kastread Hanne ochså för att få flocken mer jämmn. Dock har jag inte möjlighet till det. Men som sagt för mig går det bra med tre honor tillsammans🥰
Ida Adler
#8: Det var det. Fem av mina sex är Eragonsdjur.
Jag har en likadan som den första men 180 cm och jag avskyr den förutom storleken.
Fick den av en som lämnade tillbaka marsvin så det kanske saknas delar men den är väldigt ranglig.
Men av de burar du länkar till så skulle jag välja den då de andra inte är ok alternativ.
- Redigerat 2022-08-02 12:42 av redets
#11: Har du något bra förslag på bur? Jag har tyvärr begränsad möjlighet att bygga en bur själv just nu. I annat fall hade jag kunnat tänka mig att bygga en bur. :)
Kom att tänka på en sak till. Vad är maximalt galler avstånd för att en bur ska vara rymningssäker?
Vad tror du om en c&c-bur? Bra yta, och hyfsat billig.
https://cdon.se/hem-tradgard/c-c-5x2-modular-bur-marsvin-kanin-igelkott-svart-180-x-77-x-37-cm-p89017979
Galleravståndet på den ska vara okej för vuxna marsvin.
Jag tycker också c&c cage verkar bra. Har sådana galler och har använt i olika omgångar men för många år se'n när jag hade det som skydd så de inte skulle rymma ur mitt marsvinsrum så slank den minsta honan igenom men hon var verkligen liten.
Jag själv använder mest hemmabyggen så jag kan inte ge något bra tips tyvärr mer än så stor som möjligt i ett plan.
#14: Tusen tack för tipset. Den skulle kunna vara något.
#16: Jag såg nu att du är värd på Hermelinkanin, vilket tyder på att du har kaniner hemma. Att ha både marsvin och kaniner i samma bostad ställer definitivt extra krav, för att inte marsvinen ska fara illa.
Jag tänker då i första hand inte på skaderisken, för den brukar folk vara hyfsat medvetna om, utan på smittorisken. Se länk nedan för detaljer. Bordetella och E cuniculi är de kaninsjukdomar som är fullständigt livsfarliga för marsvin.
Ja, det blev så när jag letade så fick jag erbjudande om några hermelinkaniner så det blev de istället.
Sen såg jag att hermelinkanin.iFokus letade ny värd så då skickade jag frågan och så blev jag värd.
Men vem vet, det finns inget som säger att det inte kommer bli några nya marsvin i framtiden, men inte just nu.
Så kan det bli när man tycker lika bra om flera olika sorters djur.
När det gäller att blanda olika djurslag med varandra är jag glad att vi kommit ifrån bilden att kanin och marsvin är en självklar combo, som det var för en del år sedan. Exakt när man slutade förespråka det vet jag inte..
#18: Om du bara har kaniner, så är det ju inget problem. Kaniner är väldigt trevliga djur, tycker jag, även om jag tycker att marsvin är ännu trevligare.
Tyvärr håller många zooaffärer fortfarande marsvin och kanin tillsammans, vilket gör att många faktiskt fortfarande inte har fattat hur extremt olämpligt det är.
Om vi kunde bli av med försäljning av smådjur i butik skulle mycket vara vunnet.
#19: Var under sommaren i några av djuraffärerna i Värmland och Älvsborg som tidigare sålt djur och många av de jag gick in till hade slutat att sälja djur, en hade gått över till att man var tvungen att köpa en laglig bur i samband med att man tingade/köpte djur av de, vilket gör att det blir dyrare och mindre risk för spontanköp. (Även om jag personligen hade föredragit att de hade slutat sälja djur helt.)
En djuraffär hade inte kaniner hemma med hänvisning till att man ska inte ha kanin och marsvin ihop så de hade ingen ledig bur till kanin..
#20: Där ser man, det var goda nyheter! Ju färre butiker som säljer djur desto gladare blir jag.
Jag slutade handla i zooaffärer för bra många år sedan. I väntan på det efterlängtade förbudet mot försäljning av djur i butik, tror jag det är bästa sättet att få butikerna att sluta sälja djur. Det ska bara inte vara lönsamt att ha djur i butiken.
#17: Dagens nya kunskap. Visste man inte skulle ha marsvin boende tillsammans med kaniner pga skaderisk och bakterien men hade ingen aning om E. cuniculi (och att de inte ens ska befinna sig på samma ytor).
Var för några år sedan marsvinsvakt och eftersom det var sommartid så fick de ju vistas ute på gräsmattan (i rymningssäker bur) under dagar med fint väder där ju även min kanin vistades (som hade E. cuniculi fast var dock inte "aktiv" smittbärare).
Nu verkar de, som tur är, klarat sig utan problem (hörde aldrig något om det) men hade helt klart varit bra att veta (för då hade de aldrig fått lämna extrarummet där kaninen aldrig vistades).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#22: Vilken tur att det gick bra ändå, trots allt.
För marsvin är E cuniculi en dödsdom eftersom de inte klarar av behandlingen som finns. Kaniner är mer robusta, på det sättet.
#23: Verkligen bra att veta för framtiden om jag skulle vara marsvinsvakt igen.
Min kanin blev smittad i livmodern och fick diagnos när han var ca 6 månader (blev blind pga det vid sju månader) och blev nästan 7 år (två månader kvar till sin födelsedag när jag fick avliva honom).
Han fick behandling (axilur) men det är ingen garanti det funkar att ta bort eller trycka ner parasiten. Så om det hjälpte eller om hans eget immunförsvar gjorde sitt vet jag inte men han fick inga andra synbara besvär mer än förlorad syn så de är ju helt klart bättre "rustade" för att motstå det. Men det beror väl också på att det är så vanligt så många kaniner är "immuna" (så länge de inte får väldigt nedsatt immunförsvar) så man aldrig märker att de bär på det (vissa internationella studier har visat att upp till 70% av kaninerna bär på det fast i Sverige är det väl beräknat till 30%).
#24: Kunskap är alltid bra. Det ökar chansen för att man gör rätt.
Stackars lilla kanin. Att bli smittad redan innan han fötts. Ändå skönt att höra att han fick ett bra och förhållandevis långt liv, trots bristen på syn.
Jag har haft ett blint marsvin, och hon var oerhört kompetent. Man fick studera henne väldigt noga för att förstå att hon inte såg. Kan tänka mig att blindhet är en större utmaning för en kanin, som ju rör sig betydligt snabbare och även i höjdled.
#25: Han hade svårast under tiden han blev blind men efter han blev helt blind så kunde man inte se det på honom (speciellt inte om man var jätte van med kaniner).
I början använde han sig även av hunden för att navigera (satte morrhåren mot hundens bakben och följde efter honom).
Han hade inga problem att resa mellan sommarstugan och hemma heller. Visste precis vart han var och så fort han kom hem och blev utsläppt sprang han till altandörren för att få gå ut på gräsmattan 🤣Inga problem att hoppa upp i soffa och säng heller och visste precis om han kunde hoppa långt (hans favorit) när han hoppa ner eller om något skulle vara i vägen så han fick hoppa mer rakt ner.
Han gjorde glädjeskutt och glädjerusningar också och hade full koll på vart ingången till altanen var (när han var ute på tomten).
Tror annars kaniner har fördelen att de är gjorda för att bo i hålor i marken (där det ju knappast går att se något) så de är ju redan "förprogrammerade" att kunna navigera i mörker.
#26: Oerhört imponerande! Och skönt att veta att även kaniner kan ha ett bra liv utan syn.