Bråkande honor efter operation
Hej! Jag har två marsvinshonor som börjat bråka efter att den ena genomgick en operation för att ta bort en juvertumör. Efter operationen rådde min veterinär mig att hålla dem isär första natten och sedan dess har jag gjort flera försök att sammanföra dem igen och tagit alla tips jag kunnat hitta men de bråkar ganska aggressivt och sist blev en biten i läppen så att det började blöda. De gick bra ihop innan operationen och jag förstår inte riktigt vad som hänt. Är det någon annan som har erfarenhet av detta?
Eftersom jag helst inte vill omplacera någon av dem så undrar jag även om ni tror att det skulle kunna bli bättre av att ta in en kastrerad hane i flocken? Jag har läst att det är en bra kombination med två honor och en kastrerad hane men undrar om det fortfarande gäller även om de två honorna inte kommer överens dem emellan? Vad tror ni?
- Redigerat 2023-06-18 14:01 av Ljungåsen
#0: Jobbigt läge. Det är inte helt ovanligt att det blir tjafs efter att de varit åtskilda, speciellt eftersom de bara är två. Hade de bott i en större flock så hade förmodligen inte reaktionen blivit lika våldsam.
Vet du vem som börjar bråket? Den nyopererade eller den andra? En del friska marsvin ger sig på den som är sjuk eller inte riktigt sig själv, så är det den andra som börjar bråka har du säkert förklaringen där. Då kan det bli bättre, alldeles av sig själv med tiden. Är det den nyopererade som börjar bråka skulle jag gissa att hon har ont, och även då bör det bli bättre med tiden, när smärtan efter operationen lagt sig.
Bråkande marsvin ska inte bo tillsammans, men gärna alldeles bredvid varandra med bara ett galler emellan, så de kan umgås säkert ifall de vill. Absolut inte permanent förstås, men under en begränsad tid.
Med det sagt: Ja, jag tror det skulle bli bättre med en kastrerad hane, och ännu bättre med en kastrerad hane och ett par honor till. Jag tycker att fem-sex stycken är en lagom flockstorlek. De sliter inte riktigt lika mycket på varandra när de är fler, men då behöver de förstås rätt mycket plats.
#1: Tusen tack för svar! Jag tycker att det är lite svårt att avgöra vem som började bråka, den som inte opererats verkade nog lite mer kontaktsökande medan den som opererats var väldigt tjurig och det var hon som bet den andre. Men det är säkert så som du säger att hon har haft ont. Hon reagerade dåligt på tråden de sydde med då det blev inflammerat och de fick operera henne igen förra veckan. Hon verkar dock mycket piggare den här gången och jag hoppas på en smidigare sammanröring nästa gång.
De bor sida vid sida nu medan jag letar efter en till kompis till dem. Tre marsvin är nog däremot max för mig, jag vet att jag har tid, plats och ekonomi för att ta hand om tre på ett bra sätt. Tack igen för att du tog dig tid att svara :)
#2: Är det den som opererades som bet den andra handlar det säkert om smärta, och i så fall borde det inte vara hopplöst att få dem att gå tillsammans när hon börjar känna sig som sig själv igen.
Bra att de bor alldeles bredvid varandra!
Jag skulle börja med att låta dem dejta i knät, och dela på ett stort salladsblad eller större maskrosblad. Märker du då att det blir lite spänt är det enkelt att dela på dem innan det sker en olycka. Sätt dem tätt ihop, kropp mot kropp med huvudet åt samma håll, och så det ätbara framför. Jag föredrar att ha dem vända mot mig, så är det enklare att studera deras minspel.
Och bor du i någorlunda närhet av Göteborg så skulle jag rekommendera en kontakt med Eragons. De brukar nästan alltid ha kastrerade hanar.
#3: Tack för tips! Jag har kontaktat Eragon men har väntat på svar ganska länge och letar lite på blocket under tiden. Bor i Skåne men kan absolut ta mig till Göteborg om det skulle bli aktuellt, att få hjälp av en omplaceringsverksamhet med mycket erfarenhet av sammanföringar känns ju mest tryggt!