Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettboende
Läst 69 ggr
Amanda186
0

Bygga bur

Hej! Jag tänkte skaffa marsvin inom ett par veckor och håller på att bygga om en gammal (ute)kaninbur till dem. Denna bur var i två våningar och är väldigt stor, så jag funderar på att göra den lite mindre då den ska in i min studentlägenhet.

1. Passar 160 x 60 för två marsvin? Eller borde jag låta dem få båda våningarna när det ändå inte innebär jättemycket extrajobb? Skulle de ens använda båda våningarna?

2. Tänkte ha ben under för att kunna ha ex spån och hö under buren för enkel städning, på vilken nivå vill man ha marsvinen? Läste att någon sa i ögonhöjd för oss människor, stämmer detta? Har ett par ben på ca 60-70 cm som jag funderar på att ha buren på.

Tacksam för svar, har aldrig haft marsvin men däremot andra gnagare och är väldigt förväntansfull till att få lära känna även dessa djur :)

• Redigerat 2023-06-30 06:34 av Ljungåsen
Ljungåsen
2

160×60 cm fungerar för två marsvin, även om bredden är lite smal. 160×70 cm hade varit bättre, men är den befintliga buren 60 cm bred så är den ju.

Jag hade hållit mig till ett plan. Marsvin brukar inte uppskatta våningar, och med våningar får man dessutom en fallrisk, som är skönt att slippa. En sån ramp som kaniner brukar ha är direkt livsfarlig för marsvin. De kan slå ihjäl sig ifall de ramlar av.

En höjd på 60-70 cm över golvet fungerar alldeles utmärkt. Ögonhöjd låter alldeles för högt, då blir det opraktiskt när man ska städa.

Lite nyfiken är jag på hur du tänker bygga om kaninburen? Som en öppen låda, eller mer som en fackbur?

Amanda186
0

#1: Okej, tack för svar! Då ska jag se om jag kan göra den lite bredare. Sen kan jag säga att jag givetvis hade gjort en ny, bredare och mindre lutande ramp till marsvinen :).

Min tanke är väl som en öppen låda, hur höga kanter bör man då ha för att de inte ska hoppa ut?

Ljungåsen
1

#2: Även med en bredare och mindre lutande ramp så finns fallrisken från högre höjd. För att bli säker måste rampen ha rejält höga kanter, och då blir det istället trångt och instängt. Och det är inte alls säkert att marsvinen skulle gå på den i alla fall. En del kan vara mycket skeptiska.

30-35 cm höga kanter på lådan tycker jag är lagom. Du kan se några av mina lådor i länken nedan, för inspiration.
https://www.eragons.se/blogg/att-bygga-en-marsvinslada-eller-tva-eller-tre/

Amanda186
1

#3: Jag förstår, tack så jättemycket!