Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarskador
Läst 82 ggr
Marsvinebesttttx
0

Konstigt öga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt marsvin Doris har en grå/vit prick i ögat🤨 ibland tycker jag att hela ögat bara är grumligt och grått men idag när jag hade henne i famnen märkte jag att det var en prick nu. Vet nån vad det kan vara?:)
Är det bara något ofarligt synfel, eller?🙂

• Redigerat 2023-08-27 19:00 av Ljungåsen
Ljungåsen
4

Det där tycker jag en veterinär ska titta på. Det kan vara en skada, som kan behöva medicineras.

Uppkatten
5

Det kan vara ett hornhinnesår och då behöver marsvinet få komma till veterinär så snart som möjligt för behandling.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Marsvinebesttttx
0

Hej! Jag har låtit ögat vara en stund, och det är ännu likadant, Doris har inte visat några tecken på att det skulle ta sjukt eller besvära henne. Därför tycker min mamma att jag ska vänta på att fara till veterinär, men tycker ni här att det skulle vara nödvändigt? 🙂

Jag har också ganska länge lagt märke till att hon kanske kan vara blind, det skulle förklara varför hon är så skygg och inte riktigt vågar komma fram till en utan blir bara och stirra.
Hon kommer dock fram till en om man har godis, så jag tänkte att det beror på att hon kan lukta sig fram till godiset.

Vad tycker ni?🙃

Ljungåsen
1

#3: Jag tycker att din mamma har fel, och att en veterinär behöver titta på det där ögat. Marsvin är oerhört skickliga på att spela friska, så hon kan mycket väl ha rejält ont utan att du märker det på hennes beteende.

Sannolikt är synen på ögat påverkat, men marsvin har rätt dålig syn från början, och brukar klara sig bra ändå. Man får bara använda sig av lukt och röst vid kommunikationen.

Uppkatten
2

Ögon är akuta. Där kan/får man inte vänta.

Ni är skyldiga enligt djurskyddslagen att hjälpa ert marsvin.

Har marsvinet ett hornhinnesår och det inte behandlas så kan marsvinet bli blint.

Din mamma har fel. Galet fel. Skaffar man djur så har man ansvar i enlighet med djurskyddslagen. Man kan inte välja. Och det är den vuxne som bär ansvaret.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Marsvinebesttttx
0

#5: okej, jag ska så fort som möjligt ringa till veterinär och rådfråga:)

Tack för svar!🙂

Marsvinebesttttx
0

#4: okej, tack super mycket! Det här hör inte till ögat, men jag undrade om du har någon förklaring till att hon är så skygg? Eller är det bara personalitet?🙃

Ljungåsen
0

#7: Det kan vara personligheten. Det kan också vara att hon faktiskt inte mår bra.

Jag tror inte det har med synen att göra i alla fall. Jag har haft ett blint marsvin, och hon var inte ett dugg skygg, snarare tvärtom.