Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1517 ggr
Sandra-B
0

Grossister- tråd 2

Fick starta en ny tråd eftersom förra tråden blev låst.
Därför ber jag er som kommer att skriva i denna tråd att tänka efter först- försök hålla en god tonGlad 

Har funderat på detta ett tag.
Hur kan man medvetet köpa djur som man vet är uppfödda av grossister?
Vet man inte om hur djuren hos grossister har det eller skiter man bara i det?
Har många gånger hört:
-"Han/hon var så söt, jag var bara tvungen att rädda honom/henne".
-"Att jag köper ett djur gör ingen skillnad, det får inte stopp på alla grossister".
Osv.

Visst, du räddar det djuret, men tänk på honorna som bor hos grossisterna, honor som inte får vila mellan dräktigheterna, som dödas (/ges som ormmat) när de inte producerar tillräckligt med ungar längre, inte får veterinärvård eller liknande om det skulle behövas.
Grossisterna har inte koll på när ungarna föds och vet därför inte när de har uppnåt lämplig ålder för försäljning utan de tas bort från flocken när "de ser lagom stora ut", kanske redan vid tre veckors ålder!
De bryr sig inte om inavel och sjukdomar som kan nedärvas, de har ingen koll på om för unga honor paras. Djuren från grossister löper en större risk att bli sjuka samt har de lägre medellivslängd. Ofta har de Ohyra. Inte alltför sällas så är honorna redan dräktiga eftersom de hålls med könsmogna hanar hos grossisten. De är inte uppfödda på näringsriktig mat osv.

Hur kan man acceptera detta?!
Jag kan inte förstå det hur mycket jag än försöker…………
Jag anser att om man medvetet köper ett djur man vet eller misstänker kommer från en grossist så accepterar man det.

Det stämmer att ett enda djur inte gör någon skillnad men om alla resonerar så kommer det aldrig bli någon förändring! Det är konsumenterna som bestämmer!

Det är i djuraffärerna man kommer i kontakt med grossistuppfödda djur, om man börjar bojkotta de djuraffärer som säljer djur från grossister, börjar ställa krav, kräva stamtavlor (från tex SMF-registrerade uppfödare, för det finns ganska många sådana som säljer till djuraffärer) så kan man komma långt!

Våga stå upp för djuren, våga ställ krav för som sagt så är det konsumenterna som bestämmer!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
0

Tråden hamnade fel, försökte flytta med hjälp av det alternativet den men det går inte. Någon Medarbetare som kan hjälpa?

**SMF 237 Sweet Dream's 

TRASAN
0

jag vill bara säga håller med. ;)) o mycket bra skrivit.

dib_skinny
0

Du borde själv " försöka hålla en god tonGlad"

[Mariaxx]
0

Hejsan!

Nu är jag egentligen uppfödare av hamster/gerbil. Men måste säga att grossisterna är ju likadana med alla sorters djur.

Det som är mest irriterande av allt när man köper djur i butik är att grossisterna inte har någon som helst koll på könen. I en butik här i Västerås födde en hona ungar efter att ha fått med sig brorsan av misstag i buren. Vet inte om alla dom andra honorna med födde senare. Men så oansvarigt att dom slarvar med allt runt djuret. Och nej, honorna får inte vila ordentligt mellan kullarna och ofta säljs hamsterbebisarna för unga.

Dessutom hör man till höger och vänster om djur köpta på djuraffär som varit i dålig kondition som dött av oförklarliga skäl, detta gör att jag inte kan förstå varför grossisterna avlar på ett djur dom inte vet ett dugg om bakåt i gener då dom saknar stamtavla. Och jag förstår ännu mindre folk som köper dessa grossistavlade djur för att sedan ta några kullar på dom själva…

Som ni säger: Bojkotta grossisterna och öppna ögonen för dom uppfödda djuren med noga utvalda gener!

[Mariaxx]
0

Jätteintressant disskution måste jag ju säga eftersom säkerligen flera tycker likadant om grossistuppfödda djur.

Sedan vill jag tillägga att jag inte menar nåt illa alls till er som köpt erat djur i djuraffär, en del är från uppfödare och det kan man ringa innan och fråga butiken.

Bella-R
0

#3 - Håller med.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[starlights]
0

#3 & #6 Det står väl inte att det inte skulle gälla henne……?

Det har ju inte skrivits något otrevligt i denna tråden, så jag förstår inte varför ni ska börja hoppa på folk direkt och dra in gammalt i en ny tråd……….=/

Tycker att man förstår utifrån TS första inlägg, att hon inte vill ha något bråk i denna tråden och att man därför ska tänka på hur man skriver.=)

Bella-R
0

#7 - Kanske därför att hon hade startat en tråd om samma sak innan och där kanske det skrevs ngt otrevligt. Det är ju likadan tråd "grossister-tråd 2", då skulle vi alltså fortsätta här. Det står högst upp oxå, om du inte redan lagt märke till det. Sen kan det vara bra o påminna folk oxå, inte bara att hon ska påminna oss. Tycker absolut inte det #3 sa var ngt påhopp så de va lite o överdriva.

Hatasallad
0

#3 å 6 Det gäller ALLA medlemmar, även ni också. Sopa rent framför er egen dörr innan ni klagar på andra!!!

Bella-R
0

#9 - Tror du inte vi vet det? Det gäller dig med så du kanske borde ta o tagga ner dig med stora bokstäver och massa utropstecken.

Hatasallad
0

#10 Jaha? Jag tycker du klagar på alla andra men du är ju perfekt själv?

Tezza
0

Men snälla, låt inte den här tråden oxå bli förstörd…….

Bella-R
0

#11 - Lägg av. Jag höll bara med #3 från början, de e du som skapar tjafs.

Hatasallad
0

Jag blir bara förbannad på människor som ska bara klaga på alla andra men är inte ett dugg bättre. Nu drar jag för jag blir bara mer förbannad!

Bella-R
0

#14 - Jag klagar inte. Jag höll bara med om att den som skapade denna tråden oxå kan försöka hålla god ton, precis som vi andra ska försöka.

paronskrutten
0

Det tycker jag att hon gör, gnäll inte då.

Helena

Bella-R
0

#16 - ?

[starlights]
0

#16 Precis vad jag tänkte skriva=P

dib_skinny
0

men varför skapa ett nytt om samma sak när de flesta har redan sagt vad de tycker om detta…?!

Bella-R
0

#19 - Precis..

[starlights]
0

#19 De flesta? Det var 5-6st som uttalade sig i den andra tråden bara………….. visst finns det fler medlemmar på MIF? =S

Hatasallad
0

#19 För att det är ett intressant ämne att diskutera om?

dib_skinny
0

de som ville blanda sig i svarade redan i den gammla

tyvärr det är inte alla som anser att människor är olika och har olika åsikter.

[starlights]
0

#22 Precis, och det är viktigt att belysa hur det verkligen går till hos grossister, tycker jag=)

dib_skinny
0

det finns många månniskor som vill ha ett marsvin som är blandras ( inte alla uppfödare tar kullar på blandraser), det finns de som inte bryr sig om stamtavla - det spellar nog inte roll för de.

och det finns olika djuraffärer….

paronskrutten
0

Om man vill ha en blandras, varför skulle man inte kolla på omplaceringshem eller kolla efter privatpersoner för?

Helena

Bella-R
0

Kan bara hålla med dib_skinny..

[starlights]
0

#25 Det är ju absolut inte det det handlar om! Bland- eller rastypiska marsvin. Du bör nog läsa TS en gång till.

Det handlar om att folk medvetet stödjer avel där:
"Honor inte får vila mellan dräktigheterna, som dödas (/ges som ormmat) när de inte producerar tillräckligt med ungar längre, inte får veterinärvård eller liknande om det skulle behövas.
Grossisterna har inte koll på när ungarna föds och vet därför inte när de har uppnåt lämplig ålder för försäljning utan de tas bort från flocken när "de ser lagom stora ut", kanske redan vid tre veckors ålder!
De bryr sig inte om inavel och sjukdomar som kan nedärvas, de har ingen koll på om för unga honor paras. Djuren från grossister löper en större risk att bli sjuka samt har de lägre medellivslängd. Ofta har de Ohyra. Inte alltför sällas så är honorna redan dräktiga eftersom de hålls med könsmogna hanar hos grossisten. De är inte uppfödda på näringsriktig mat osv."

Så detta är okej enligt dig bara för att folk vill ha blandraser? =S

Tråden handlar inte om djuraffärer i heller, utan om grossisterna. Men som sagt djuraffärerna är inte ett dugg bättre, då de köper in djur ifrån grossisterna.

[starlights]
0

Det finns dessutom en hel del uppfödare som utöver sin rasavel även avlar fram roliga/häftiga pettisar.

dib_skinny
0

det verkar så att ni lysnnar bara på de som säger precis som ni… jag menar att ni inte ser att människor är olika och kan tycka vad de vill. det känns orättvis, men det kanske bara jag som tror detta.

Sandra-B
0

**Tack:-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Vilken tråd syftar du på med ditt inlägg?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Precis.
Det spelar ingen roll vilken sorts djur det handlar om, det är lika illa vilka som än drabbas.

Hoppas att fler kan få upp ögonen för detta och bry sig!

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Måste du börja i denna tråden också?

Har du något att tillföra diskusionen så varsågod, ska det bara vara tjafs så var snäll och starta en egen tråd.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[PixelMollan]
0

Förstår inte meningen med att skapa en EXAKT likadan tråd IGEN!! Vi alla har redan sagt va vi tycker o tänker om grossister. Den förra är bara LÅST, inte borttagen så de går superbra att läsa där. De behövs absolut inte massa tjafs om samma ämne igen. Det skapar bara osämja.

Bella-R
0

#35 - Precis.

Sandra-B
0

**När har jag påstått att jag inte ska hålla god ton?
Är iofs väldigt svårt när det första som händer i tråden (nästan iaf) är en massa tjafs om saker som inte tillhör tråden egentligen.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Sandra-B
0

**Vaddå inte lyssnar?
Ifrågasätta det man tycker är konstigt/märkligt/udda är väl inte så konstigt?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Bella-R
0

#34 - Jag höll bara med #3. Detta e ett forum, då får man tåla att folk ifrågasätter varandra.

Sandra-B
0

**Jag anser inte att jag vill avsluta diskusionen utan vill gärna höra fler åsikter och höra hur andra tycker man kan få stopp på detta.

**Abico skrev detta inlägget i samband med att hon låste förra tråden:
**_Jag låser nu den här tråden efter önskemål från medlemmar. Vill ni fortsätta diskutera så skapa en ny, lugnare, tråd eller ta det via pm.
_
//Hanna - medarbetare på marsvin.ifokus

Jag försökte starta en ny, lugnare tråd men det är svårt när folk måste fortsätta tjafsa.

**SMF 237 Sweet Dream's 

paronskrutten
0

Om jag hade varit medarbetarer här hade jag tagit bort dina skrivrättigheter, CasFiwsh

Helena

Bella-R
0

#41 - Då vet jag det. Men inte förstår jag varför, för du kmr inte med några anledningar till varför inte jag ska få behålla mina skrivrättigheter.

[starlights]
0

#30 Visst får man tycka olika och vad man vill, det är det väl inte någon som sagt något annat?
Jag lyssnar absolut på vad andra skriver, men jag måste ju få argumentera tillbaka om jag inte håller med dem, eller? (dock ska detta självklart ske på ett trevligt sätt, vilket jag kanske inte alltid har gjort).

Sen kan jag ju inte ändra min uppfattning/åsikt bara för att vara rättvis mot de som har en annan uppfattning/åsikt.

Men som sagt kan man inte diskutera saker där alla inte tycker som en själv, utan man blir sur/ledsen, så bör man inte skriva i de trådarna, enligt mig.

dib_skinny
0

#35 - ja precis detta som jag tänker

Alla som ville säga något sa redan - tror jag. Det behövs inte ett nytt inlägg.

paronskrutten
0

Jag är kanske lite väl otolerant, men på Ångestsjukdomar hade du varit kickad direkt. Man ska inte ifrågasätta, man ska diskutera, med tydliga argument varför.

Helena

dib_skinny
0

#41 - varför? jag tycker inte att hon är elak utan bara säger vad hon tycker och det får hon göra.

Bella-R
0

Jag diskuterar som vilken annan person som helst? Sedan får man ju ifrågasätta på ett forum, om jag förstått det rätt, för i "grossister" ifrågasattes det väldigt mycket mot mig. Men nu e du ju inte Medarbetare på denna sajten..

paronskrutten
0

Men vad är det som du argumenterar för egentligen? Jag tycker att du bara säger emot oss, kunniga marsvinsägare.

Dib_Skinny har levererat döda marsvin till en köpare, bara så du vet.

Helena

[starlights]
0

#44 Tydligen har ju inte alls som ville säga något sagt det i den andra tråden, med tanke på att två stycken skrev vad de tyckte i denna tråden.

#4 och #5 skrev dessutom mycket ingående inlägg på hur hon tänkte/tyckte, jag tyckte dessa var mycket intressanta att läsa, men jag kanske var den enda?=S

trocadero
0

Ni som inte gillar tråden läs inte och för all del skriv inte i tråden då! Om ni nu tycker att den är så otoligt onödig.

Om hon nu vill skapa en tråd där man disskuterar grossister så är det väl upp till henne.

Har ni inget vettigt att skriva förutom att vara otrevliga så behöver ni väl inte skriva. Eller är det så hemskt att vi är några som vill disskutera grossister? Eller ska vi komma och förstöra era trådar också ifall ni vill disskutera något som ni tycker är intressant?

[starlights]
0

#47 Jag har uppfattat att du använder väldigt mycket svordommar…. och ja, även om du skriver dem med en * så tolkas det som väldigt otrevlig.

[PixelMollan]
0

I mina ögon så verkar de mest som om du vill provocera folk. Och skapa hetsiga diskusioner.

CasFiwsh höll ENDAST med med dib_skinny och du skriver emot henne mer än va som är normalt tycker jag. Hon får ha sina åsikter, precis som du.
Om du nu vill diskutera ämnet sluta då att hänga upp dej på vad en person skriver.

Bella-R
0

#51 - Jag hittar inga svordomar av mig i denna tråden, gör du? I förra gjorde jag det och det har jag redan bett om ursäkt för via PM till trådskaparen.

[starlights]
0

#50 Bra skrivet!=)

Sen så tolkar jag det som att man vill bårka om man dessutom bara kommer in i en tråd och gör ett på hopp mot en person, utan att ens skriva sin egna åsikt i frågan som tråden egentligen handlar om.

paronskrutten
0

Men Vad är det egentligen du argumenterar för? Jag förstår inte?

Helena

Bella-R
0

#55 - Om det var riktat till mig (som jag antar) så kan du börja leta i den första tråden "grossister", där skrev jag vad jag argumenterar för tydligt.

[PixelMollan]
0

Oj nu blev de rörigt..Skriv gärna till vilken eprson  ni skriver till. Jag skrev till trådskaparen. (glömde skriva de)

[starlights]
0

#51 Nä, och jag hittade inte någonstanns att TS inte hade använt en god ton i denna tråden i heller när dib_skinny skrev att hon skulle göra det och du höll med.

paronskrutten
0

Jag har läst den tråden, även skrivit där med. Om du inte kan skriva här vad du pratar för vet jag inte hur jag ska tolka dig.

Helena

[PixelMollan]
0

Vad menas med att dib_skinny har levererat döda marsvin?

paronskrutten
0

Ja, hon försökte sälja döda marsvin till en kund.

Helena

[starlights]
0

#60 Som det står så klart….

Tezza
0

#60 #61 Fast det hör väll ändå inte hit?? Ta det isf genom pm.

paronskrutten
0

Det går inte att PM:a henne, så jag behövde säga det här, det har ju ändå med hennes syn på dib_skinny att göra.

Helena

[PixelMollan]
0

Tror nog inte på de där. Tror inte någon med flit kan eller skulle vilja sälja döda marsvin till någon.!

paronskrutten
0

Tro på det eller ej, jag vet att det är sant. Kollar man inte att ens marsin lever innan man försöker sälja dom eller?

Helena

[PixelMollan]
0

De hör iaf inte hit. Du skrev de endast för att göra folk upprörda.

paronskrutten
0

Gjorde jag inte alls, jag ville bara att hon skulle veta hur seriös dib_skinny är

Helena

[PixelMollan]
0

Dvs ett äkta PERSONPÅHOPP.

Nu återgår vi till de som ämnet handlar om - GROSSISTER!

[starlights]
0

-

paronskrutten
0

Och det ska du avgöra eller?

Aja

Helena

[PixelMollan]
0

Vad är det jag ska avgöra? Du kastar ur dej  att hon säljer döda djur. Utan nån som hellst anledning till att säga de :S De tycker jag är påhopp.
Eller de kanske de inte är? Vad är det isåfall?

paronskrutten
0

Det var av anledning av att jag vill att ni ska veta att hon inte är så seriös som du kanske tror, och om ni fortfarande håller med henne vet jag inte vad ni är för människor egentligen.

Helena

dib_skinny
0

ibland orkar man inte skriva occh förklara detta. inte idag.

idag ska jag ha roligt och träffa bästa vänner. imorgon fyller jag år så blir det ännu roligare.

Ni får lysna på andra och anse att folka kan tycka vad de vill och skriva vad de vill.

paronskrutten
0

Okej, grattis i förskott!

Helena

[PixelMollan]
0

Att hon har "försökt sälja döda djur" har väl INEGNTING att göra med vilken åsikt hon har i denna tråd(hon har skrivit att hon tycker denna tråden är onödig för de finns en likadan som är låst)??? Nu får du väl skärpa dej!
Försöker du medvetet vända alla emot henne eller vad sysslar du med?

dib_skinny
0

Tack

För första gången i detta inlägget  kom något trevlig :)

Sluta inte med detta :P

Hatasallad
0

#76 Jadu, säg det till dem marsvinsuppfödare som dib har sålt marsvin till?

[starlights]
0

#76 Hon har ju inte sagt sin åsikt, vilket jag finner mycket konstigt, med tanke på hur aktiv hon är i denna tråden…….
Men om hon verkligen tycker tråden är onödig, så kunde hon ju bara skrivit det istället för att gå på TS.

Jag ser det som att hon provocerade TS för att bråka, men det kanske bara var jag som fick den uppfattningen av #3???

trocadero
0

Jag tycker mej märka också att endel i denna tråd endast dyker upp/är aktiva så fort det är nått tjafts på gång eller alltid har en negativ attityd mot andra som tycker olikt, men annars ser man inget av dom. Det är ju tråkigt ifall det är så att endel endast är här för att bråka. Jag hoppas verkligen att jag har fel!

Även om man inte har för avsikt att framställa sej på ett visst sätt så bör man ändå tänka sej för hur andra människor uppfattar än. Inte att man ska rätta sej efter vad andra tycker man man kan gott ta o tänka på det, för kanske det kan finnas någon liten sanning i det..

Hatasallad
0

Ibland undrar jag om vissa personer har något liv överhuvudtaget……

vidar_valkyria
0

#69 Något som är  så ohyggligt sant är inte ett påhopp och de flesta inim marsvin vet vad just denna människan går förGråter

Bella-R
0

#80 - Där tycker jag att du har ordentligt fel. Det kan bara vara en slump, vad vet du? Eftersom folk här oftast hakar upp sig på mina ord så säger jag bara en liten grej. Jag håller inte med dig där.

paronskrutten
0

#83 Kan du svara på en enkel fråga eller inte? Vad är det du argumenterar för?

Helena

[starlights]
0

#80 Jag har fått en liknande uppfattning, tyvärr.

Bella-R
0

#84 - Förstår inte din fråga, tyvärr.

paronskrutten
0

FörvånandeHemlis

Helena

paronskrutten
0

Nej, nu ska jag äta! Gott nytt år!

Helena

Hatasallad
0

86# är det så svårt att förstå #84's fråga? Man behöver inte vara en einstein för att svara på den….

[starlights]
0

#88 Gott nytt år!!=)

Bella-R
0

Tack för komplimangerna!

trocadero
0

Vad Marta (eller dib_skinny) gjort eller inte gjort med sina marsvin hör ju faktsikt inte riktigt hit, men visst jag måste ju erkänna att jag själv är väldigt nyfiken hur det ligger till då jag hört väldigt mycket som jag inte vet om det stämmer eller inte. Kanske du ska ta och starta en tråd Marta där du förklarar vad som har hänt? bara ett tips.

FeliciaS
0

Håll er till ämnet och tjaffsa inte så mycket :) Då låser jag tråden.
Alla har rätt att säga sin åsikt utan att bli påhoppade men andra har rätt till att ifrågasätta och undra utan att säga att det är helt fel och dåligt. Sedan tror jag att, ang. grossister, de som har djur därifrån ser det posiva i saken för att "skydda" det dem har och de som inte har djur därifrån ser det negativa i saken. Själv tycker jag bara det finns nackdelar med grossister. Inte därför att jag bara har uppfödardjur. Utan därför att djuren, levande individer med känslor, behandlas som skit av personer som inte har mycket vett i skallen. Men - alla individer är lika bra och underbara var de än kommer från - det är ju inte deras fel att de har blivit födda hos en grossist eller uppfödare. Så marsvinen, i detta fallet, är lika underbara varelser för det. Men man bör tänka på konsekvenserna, varför det inte är bra med grossister osv. Inte varför marsvinen från grossister är sämre. För så är det inte alls :)
Har man köpt från grossist/djuraffär med djur fr. grossister så vill vissa kanske inte erkänna att det är något fel. Men tänk om  och inse fakta, våga erkänna att ni inte var kunniga nog, inte kunde motstå frestelsen av det söta lilla marsvinet osv. Alla gör fel, ingen är perfekt, men man kan förklara varför det är fel och föra saken vidare istället för att säga "Det är dumt. Varför gjorde du så?" osv… Hoppas ni förstår :)

/Felicia - MedarbetareMarsvin ifokus

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jag har faktist köpt 5 marsvin från djuraffär, 3 så sent som för knappt ett år sedan, men nu har jag insett att inte det är bra. När man vet om det tycker inte jag att man ska göra precis tvärtemot vad man vet.

Helena

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer