Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettboende
Läst 86 ggr
Marsvin är bäst
0

Värmefläkt?

Hej
Nu när det är så kallt, särskilt i Norrland, blir det svårt att värma upp huset till en ideal temperatur för marsvinen. Det är inte farligt kallt men jag förstår att marsvinen skulle trivas bättre med lite mer värme. Luften är ganska torr också. Vi har en värmefläkt som man kan ta fram men jag vet att marsvinen är väldigt känsliga för drag och eftersom de står i ett större rum är det svårare att värma upp hela med fläkten. Skulle man ställa in en värmefläkt går det att ställa den på ett sätt som inte blåser direkt mot buren men jag vet inte hur mycket det värmer dem. Att det är så torr luft vet jag inte riktigt hur man ska lösa. Går det att spraya vatten med en sprayflaska eller kan man hänga upp blöta handdukar i buren?

Så mina frågor är:

Går det att ställa in en värmefläkt nära marsvinen eller blir det farligt när de är känsliga mot drag?

Kan man spraya vatten i luften ur en sprayflaska eller hänga upp blöta handdukar för att få upp luftfuktigheten?

• Redigerat 2024-01-04 14:49 av Ljungåsen
Ljungåsen
0

Spontant kan jag tycka att en värmefläkt som inte blåser åt marsvinens håll borde vara ofarlig, för då skapar den ju inget drag.

När det gäller luftfuktigheten har jag bara erfarenhet av en vanlig luftfuktare. Jag tror varken spray eller blöta handdukar kommer göra någon större skillnad.

Sindri
0

Jag skulle inte ställa in en värmefläkt hos marsvin, eller några andra djur.
Det finns luftfuktare som man kan ställa in på värme. Det är vad de behöver.
Ställ apparaten på en bricka eller nåt för det kommer att bli fuktigt runtom.
Men nu när det är så kallt behövs fukt till djuren.

Ljungåsen
0

#2: Varför skulle du inte använda värmefläkt? För att den orsakar drag, eller för att den torkar ut luften ännu mer? Eller för att det finns bättre alternativ?

Förklara gärna.

Sindri
0

Den torkar ut luften. Jag är ganska känslig för torr luft och jag kan tänka mig att det är ännu värre för ett djur.
Om vi skall ha husdjur måste vi lära oss om hur deras naturliga omgivning ser ut och anpassa deras livsvillkor efter det.
Jag har bott i norrland och vet att luften där är oerhört torr på vintrarna, en fläkt gör det ännu torrare.

Ljungåsen
0

#4: Tack för förklaring. Torkar den ut luften så är den förstås mindre lämplig. Jag har aldrig använt någon värmefläkt, så just den aspekten tänkte jag faktiskt inte på.

Sindri
0

#5: Det är precis samma med en fläkt man använder för svalka, det är som blåst, det torkar ut.