Stallpellets farligt?
Våra killar har stallpellets underst och sedan vetbed. Nu har de börjat sticka in under vetbeden och lägga sig där på stallpelletsen. Lägger rätt vetbeden men svårt att förhindra, de sticker in under skarvarna. Något vi behöver försöka lösa?
- Redigerat 2024-01-11 19:15 av Ljungåsen
Det var innovativa marsvin.
Stallpellets är ju gjort för häst, och bör inte innehålla mer skadligheter än vanligt kutterspån. Men det är väldigt mycket hårdare och hårt underlag är inte bra för deras små fötter, så av den anledningen så skulle jag försöka begränsa möjligheten för dem att kunna ta sig under.
Den vetbed jag har hos mina marsvin är lite större än själva bottenytan, så den går upp en del på kanten. Kanske hjälper det att göra någonting liknande?
#1: Vi har också större bit som är uppe på en del av kanterna men vi har två bitar på varje kvm (totalt 2 kvm) och det är i dessa skarvar de tar sig under. Har försökt täppa till igen men svårt att säkra helt. Men då är det inte hela världen om de tar sig under någon gång ibland och spenderar mestadels av tiden på vetbeden? Så länge det inte blir en grej de gör hela tiden tänker jag?
#2: Precis så skulle jag också resonera. Om det händer enstaka gånger är det inga problem. Det man inte vill är att de ska tillbringa timmar gående på pelletsen, för då kan det bli trassel med fötterna.
#3: Tack för hjälpen, som så många gånger förr 🙏