Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1156 ggr
Thea-Cazzy
0

Nyår!

Jaha, imon är det nyårsafton, det blir väl som vanligt en massa raketer… Vad tycker era marsvin om det? Bryr dom sig eller inte? Jag är lite nervös, för det är Thea och Cazzys första nyårsafton, dom kanske blir vettskrämda! Men det är lite lugnare här ute på landet såklart, men det smäller ändå ganska högt ibland. Jag får gå in och titta till dom lite då och då.

Gott nytt år på er alla! =)

Stormviskaren
0

jag bor på landet och här smälss massor mina marsvin får en handuk eller filt över buren så är de lugna.

Thea-Cazzy
0

#1 Smart! Det kan jag ju göra =)

Wiizy
0

mina darrar som asplöv!

paronskrutten
0

mina är inte rädda öht

Helena

Abico
0

Jag tror att jag stressar upp dom ^^' Sune bryr sig inte värst, han blir mest uppjagad för att jag skuttar in och ut ur rummet och kollar så han är lugn. De andra vet jag inte riktigt hur det går med. Men jag är ju hemma så jag kan se till dom.

Hanna 

MikaTela
0

Hur tycker ni jag ska göra?

Jag ska iväg till grannbyn på kvällen kommer hem nån gång under natten. Jag bor ute på landet och har stall 100 m ifrån huset jag bor i så dom kommer inte smälla precis runt huset. Dock vet jag dom smäller åtminstone ca 300 m bort.

Ska jag slänga filtar över burarna eller vad tror ni? Kanske lämna radion på?

I vanliga fall är jag hemma och sitter ofta uppe sena kvällar och nätter och då är bakgrundsmusik på så det är dom vana. Kanske dämpar smällar-ljuden lite om det blir.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Abico
0

#6 - Lägg filtar över burarna och lämna radion på du. Kanske ge dom lite grönsaker innan du går så att dom är sysselsatta?

Hanna 

TRASAN
0

Jag lägger filtar på burarna o sätter på radio mer kan jag inte göra jo oxå lägger jag in massor av hö mer än vanligt o gosaker.

Cavia
0

Mina djur blir superstressade. Dom bor ju i garaget, som vätter ut mot vägen, och där brukar grannarna alltid skjuta raketer…fast jag bett dom otaliga gånger att flytta på sej lite längre ner på vägen…men icke!

Har ju ofta radion på när jag är och grejar ute hos djuren, så när det är dax för smällandet så skruvar jag upp volymen lite så det dämpar dom värsta smällarna.

Jag har självmant missat själva tolvslaget nu i flera års tid, för jag vill vara hos djuren så inget otrevligt händer…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[PixelMollan]
0

De finns såna supersnitsiga luftballonger som är djurvänliga nuförtiden :P Vet inte riktigt hur dom funkar men de e en ballong med ljus som åker upp i himmeln. - istället för raketer.

Thea-Cazzy
0

#10 vad coolt, det har jag aldrig sett :P

[PixelMollan]
0

Int jag heller innan, men vi säljer såna i djuraffären:) dom verkar himla smidiga för rädda djur, odck kanske inte grannen har såna så de kanske inte spelar så stor roll ändå. men bor man lite avsides så hade de ju vatt toppen :D

Thea-Cazzy
0

Vår granne har hästar och en hund som är jätterädda för raketer och smällare, så på nyårsafton stoppar hon bomull i hästarnas öron xD

[PixelMollan]
0

Ja de e smart :) Kan vi dock inte göra på marsvinen xD

MikaTela
0

#7 - tack för svar! :) Då blir det filtar, grönsaker och radio ikväll för dom små djuren. :)

FeliciaS
0

Mina marsvin bryr sig inte det minsta :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Jag ska gå in och kolla Thea och Cazzy då och då, men det är alltid kvar folk inne, så dom hör ju om det är nånting =)

CamillaS
0

har ingen aning om hur mina kommer reagera, då det är deras första nyårsafton med.. blir nog filtar, musik och grönskare här med :)

Abico
0

Det smäller lite då och då, redan. Men det hörs inte så jätte mycket härinne hos mig. Jag ska starta radion men jag tror inte det blir så jätte hemskt. Fast det kommer kanske…

Hanna 

FeliciaS
0

Här skjuts det fyrverkerier redan… Inte just här, men man ser lite och hör..

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Här har det smällts i runt en månad

Helena

Abico
0

#21 - Här med. Det började vid halloween och sen har det inte slutat -.- Men det är ju vid högtiderna det förväntas bli värst.

Hanna 

paronskrutten
0

Jo..

Helena

Wiizy
0

jäklar vad det smällde :D

Abico
0

Hur gick det med alla marsvinen nu då? Inga större problem hoppas jag?

Hanna 

[starlights]
0

#25 Mina har precis fått sin "kvälls mat", och bryr sig inte ett dugg=) Så nu smaskas det paprika och vitkål för fulla munnar^^

Som tur är våra hundar inte rädda för skott/smällar i heller=) Så jag har varit ute en runda med dem nu också=P

Thea-Cazzy
0

Det smällde inte så jättemycket hemma hos oss, och marsvinen verkade inte bry sig precis. Däremot katterna hittade vi under sängen :P

Nu får ni ge marsvinen äpple så att dom inte blir sjuka, Thea och Cazzy har redan fått varsin bit äpple xD

paronskrutten
0

Mina grisar ligger och sover hela bunten, kollade till dom när det smällde som värst.

Helena

FeliciaS
0

Allt gick lugnt till här hemma. Inte så värst mkt oljud heller ;)

Mvh Felicia

BeccaBec
0

mina marsvin får typ panic när dom hör raketer…. Och dom smäller raketer typ hela natten så det blir svåt att sova…

TRASAN
0

allt lugnt här hemma. ;)) hoppas ni får ett bra år allihopa. kram på er. ;))

MikaTela
0

Här var det nog lugnt. Buren stod med en tjock filt över och så radio igång. Dom hade tydligen smällt utanför huset märkte jag. Men när jag kollade buren verkade dom inte ha berörts av det. Den var inte ovanligt stökig och dom verkade lugna när jag kom hem vid 3 tiden. :)

FeliciaS
0

#32 Så bra :)

Mvh Felicia

MikaTela
0

#33 ja det är skönt att veta det gick bra i år så man vet hur man ska göra nästa år. :)

[Liinda]
0

Jag var inte hemma när dom smällde så jag vet inte hur dom reagerade men jag tror inte dom brydde sig. För första nyåret jag hade dom så ställde jag dom i ett eget rum och jag satt en sån där tjock sängmadrass för hela fönstret så att det skulle dämpa ljudet och så la jag en filt över halva buren och så satt jag på radion lite tyst. Och så låste jag dörren och sa till min brors kompisar att den som försöker ta sig in dit åker på en propp haha :P Men marsvinen reagerade inte alls på smällare eller folksskrik och hög musik dom var som vanligt.