OT: Slut på spån!
Gaaah! Jag är mitt uppe i städningen här och inser att spånet är slut
-.-' Det fattas till ungeför 2 burar *sucka*.
Imorn är det mesta stängt också tror jag. Någon som kan skicka ett par påsar?
Hanna

Det är väl bara att åka iväg till en såg o fixa spån där?
Det måste väl finnas någon mataffär öppen som har sånna små hoppressade spånbalar?
Problemet är löst. Vi ringde en vän ;P Så nu är mamma iväg och knycker några kassar spån ^^
Hanna

jag har stött på samma problem ett antal gånger

haha har jag aldrig vart me om… sånt kollar man väl innan Hanna? ;)
#4 - Då är jag inte ensam ;P
#5 - Jo, men det fanns spån sist jag kollade men så bytte syrran i gerbilernas bur idag och då rök visst allt -.- Men vi fick tag i nytt så det löste sig :)
Hanna

#6 - ja dom ska ju ha massor med spån! :P
#7 - Jo ^^' Idag fick dom dessutom flytta in i ett akvarium så det går åt dubbelt så mycket spån *gaaah*. Fast jag tror vi byter i hela buren varannan vecka eller så, så jättemycket går det inte åt på det sättet. Men när det väl byts så…
Hanna
Vi har just köpt en ny hästbal med spån, den räcker ett par månader:P
Helena
#9 - Vi köper också sådana spånbalar. Men jag har märkt att dom går åt fortare än man kan tro nu mera ^^' En månad räcker dom väl, ungefär.
Hanna
Oj, här räcker dom väl närmare ett halvår :O
Helena

Min pappa köper en hel vagn med kutterspån (ja, en sån där vagn som man har efter traktorn) xD
#11 - Haha ;P Men hur stora är dom du har då? Det kanske är en annan sort menar jag…
#12 - ^^ Jag kanske skulle börja med det ;P
Hanna
25 kg tror jag, massor :P
Helena
Jag har varit med om samma problem.. Halva buran fick ha handdukar i sig. Men det var ett tag sedan nu.
Vi köper stora balar på Naturnära i Göteborg, där kostar en sådan 60 kr. Här hemma i djuraffären kostar de 110 kr. Så det är skillnad ;) Men de är sådana som man har till hästar, ca 1m höga och 40 cm breda ungefär. De räcker ca 1 månad.
Om du har en sådan som räcker i ett halvår så kan du inte ha många spånbitar i din bur Helena, haha :D Så din är nog större.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha, jo, men det är en riktigt stor bal :P 4 månader kankse den räcker. Är inte säker :P Men det är en riktigt stor bal^^
Helena
#15 - Ah, jag köper på jordnära. 60 kr och samma storlek som din :)
Hanna
Våra kostar runt 75 tror jag, från en häst/kanin/marsvinsfoderaffär, där köper vi även hästbalar med fint hö, havre och Edel pellets.
Helena

vart fasen har ni era balar? xP
På terassen:P
Helena
#19 - Garaget ^^ Och det är andelningen till att bilarna inte får plats därinne ;P
Hanna
Jag köper också såna där stora balar, 26 eller 28 kg ska det vara i o jag betalar knappt 80 kr för en. Men jag gör av med en i veckan…. Tur jag inte har så mycket skräp i förrådet. hihi…
#19 Inne i huset, antingen i mitt rum eller klädkammaren :)
Mvh Felicia
#23 - Vad bösigt (!!) det måste bli ;P Har du spån överallt då eller? :O
Hanna
#23 Jag har också en i klädkammaren, resten i förrådet i källaren då jag försöker köpa hem flera på en gång.
skulle d krisa kan man ju alltid ta sig till ett stall o be supersnällt att få köpa en påse :) där e ju oftast folk :)
#24 Nej inte alls ;)
#25 Ja, det är praktiskt! :)
#26 Fast i vissa stall har de halm, i vissa torv, i vissa sågspån. Inget av det går att ha till marsvin ;)
Mvh Felicia
#27 jag köper en stor bal spån från ett stall för 55:-
samma sak som de sorter man kan köpa i djuraffärer, fast större spån o mindre dammigt,dvs bättre för marsvinens (o dom hamstrarnas) luftvägar o lungor…………
Idag fick jag samma problem haha! Jag tömde alla burar på Toa-lätt samtidigt som mamma åkte till coop forum och skulle köpa nytt. Vi köper såna där stora 55 liters med toa-lätt. Och just när jag tömt alla burar så ringer mamma och säger att dom inte har nåt! :O Klockan var liksom kvart i tio och djuraffärer och mindre mataffär är ju liksom också stängde då. Snacka om att jag fick lite panik där haha :P Men det löste sig mamma fick köpa 5 st såna där små påsar med toa-lätt :P

Ibland är det svårt att få tag på kutterspån eftersom en hel del spån används till bränslepellets. Kanske är det idé att ha ett gäng billiga fleecefiltar hemma i reserv?
Jag har fleece filtar hemma men vad gör det när marsvinen inte är rumsrena och ändå kommer gräva bort filten och krypa under den :P