Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 747 ggr
Abico
0

OT: Slut på spån!

Gaaah! Jag är mitt uppe i städningen här och inser att spånet är slut
-.-' Det fattas till ungeför 2 burar *sucka*.
Imorn är det mesta stängt också tror jag. Någon som kan skicka ett par påsar?

Hanna 

Bella-R
0

Det är väl bara att åka iväg till en såg o fixa spån där?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

trocadero
0

Det måste väl finnas någon mataffär öppen som har sånna små hoppressade spånbalar?

Abico
0

Problemet är löst. Vi ringde en vän ;P Så nu är mamma iväg och knycker några kassar spån ^^

Hanna 

marwin_my
0

jag har stött på samma problem ett antal gångerLedsen

Wiizy
0

haha har jag aldrig vart me om… sånt kollar man väl innan Hanna? ;)

Abico
0

#4 - Då är jag inte ensam ;P

#5 - Jo, men det fanns spån sist jag kollade men så bytte syrran i gerbilernas bur idag och då rök visst allt -.- Men vi fick tag i nytt så det löste sig :)

Hanna 

Wiizy
0

#6 - ja dom ska ju ha massor med spån! :P

Abico
0

#7 - Jo ^^' Idag fick dom dessutom flytta in i ett akvarium så det går åt dubbelt så mycket spån *gaaah*. Fast jag tror vi byter i hela buren varannan vecka eller så, så jättemycket går det inte åt på det sättet. Men när det väl byts så…

Hanna 

paronskrutten
0

Vi har just köpt en ny hästbal med spån, den räcker ett par månader:P

Helena

Abico
0

#9 - Vi köper också sådana spånbalar. Men jag har märkt att dom går åt fortare än man kan tro nu mera ^^' En månad räcker dom väl, ungefär.

Hanna 

paronskrutten
0

Oj, här räcker dom väl närmare ett halvår :O

Helena

Hatasallad
0

Min pappa köper en hel vagn med kutterspån (ja, en sån där vagn som man har efter traktorn) xD

Abico
0

#11 - Haha ;P Men hur stora är dom du har då? Det kanske är en annan sort menar jag…

#12 - ^^ Jag kanske skulle börja med det ;P

Hanna 

paronskrutten
0

25 kg tror jag, massor :P

Helena

FeliciaS
0

Jag har varit med om samma problem.. Halva buran fick ha handdukar i sig. Men det var ett tag sedan nu.
Vi köper stora balar på Naturnära i Göteborg, där kostar en sådan 60 kr. Här hemma i djuraffären kostar de 110 kr. Så det är skillnad ;) Men de är sådana som man har till hästar, ca 1m  höga och 40 cm breda ungefär. De räcker ca 1 månad.
Om du har en sådan som räcker i ett halvår så kan du inte ha många spånbitar i din bur Helena, haha :D Så din är nog större.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Haha, jo, men det är en riktigt stor bal :P 4 månader kankse den räcker.  Är inte säker :P Men det är en riktigt stor bal^^

Helena

Abico
0

#15 - Ah, jag köper på jordnära. 60 kr och samma storlek som din :)

Hanna 

paronskrutten
0

Våra kostar runt 75 tror jag, från en häst/kanin/marsvinsfoderaffär, där köper vi även hästbalar med fint hö, havre och Edel pellets.

Helena

Wiizy
0

vart fasen har ni era balar? xP

paronskrutten
0

På terassen:P

Helena

Abico
0

#19 - Garaget ^^ Och det är andelningen till att bilarna inte får plats därinne ;P

Hanna 

dreamiz
0

Jag köper också såna där stora balar, 26 eller 28 kg ska det vara i o jag betalar knappt 80 kr för en. Men jag gör av med en i veckan…. Tur jag inte har så mycket skräp i förrådet. hihi…

FeliciaS
0

#19 Inne i huset, antingen i mitt rum eller klädkammaren :)

Mvh Felicia

Abico
0

#23 - Vad bösigt (!!) det måste bli ;P Har du spån överallt då eller? :O

Hanna 

dreamiz
0

#23 Jag har också en i klädkammaren, resten i förrådet i källaren då jag försöker köpa hem flera på en gång.

[findusen]
0

skulle d krisa kan man ju alltid ta sig till ett stall o be supersnällt att få köpa en påse :) där e ju oftast folk :)

FeliciaS
0

#24 Nej inte alls ;)
#25 Ja, det är praktiskt! :) 
#26 Fast i vissa stall har de halm, i vissa torv, i vissa sågspån. Inget av det går att ha till marsvin ;)

Mvh Felicia

[findusen]
0

#27 jag köper en stor bal spån från ett stall för 55:-
samma sak som de sorter man kan köpa i djuraffärer, fast större spån o mindre dammigt,dvs bättre för marsvinens (o dom hamstrarnas) luftvägar o lungor…………

[Liinda]
0

Idag fick jag samma problem haha! Jag tömde alla burar på Toa-lätt samtidigt som mamma åkte till coop forum och skulle köpa nytt. Vi köper såna där stora 55 liters med toa-lätt. Och just när jag tömt alla burar så ringer mamma och säger att dom inte har nåt! :O Klockan var liksom kvart i tio och djuraffärer och mindre mataffär är ju liksom också stängde då. Snacka om att jag fick lite panik där haha :P Men det löste sig mamma fick köpa 5 st såna där små påsar med toa-lätt :P

parsley
0

Ibland är det svårt att få tag på kutterspån eftersom en hel del spån används till bränslepellets. Kanske är det idé att ha ett gäng billiga fleecefiltar hemma i reserv?

[Liinda]
0

Jag har fleece filtar hemma men vad gör det när marsvinen inte är rumsrena och ändå kommer gräva bort filten och krypa under den :P