Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterskadorhälsa
Läst 138 ggr
NoraDenCoola
0

Rinnigt öga??

Min ena marsvinskilles, har nån mjölkig ljusgul vätska i ena ögat. Han har inte gått ner i vikt så det borde inte vara att han är sjuk. Vet nån vad det kan vara? Det är inte så hela tiden utan bara typ när han blunder så kommer det i kanterna?

Kakan och Kola heter mina små grisar 🐽

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

[Maskrosen00]
2

Om det är mjölkigt vitt så är det tvättvätska. Men är den gul vet jag inte vad det kan vara, ögonskador kan bli riktig illa fort så jag hade åkt till veterinären för säkerhets skull.

Ljungåsen
1

Ljusgul vätska i ögat låter som en lätt infekterad ögonskada, tyvärr.

Rekommenderar ett veterinärbesök, så fort som möjligt. Allra helst idag. Ögonskador kan förvärras oerhört fort.

Tvättvätskan som #1 nämner är mycket riktigt vit, utan minsta anstrykning av gult, och kan beskådas i bild en bit ner på den här sidan.
https://www.guinealynx.info/eyes.html

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
[Maskrosen00]
0

Hur gul är vätskan i ett infekterat öga? Jag tror aldrig jag sett det.

Ljungåsen
1

#3: Svagt ljusgul, ungefär samma färg som mänskligt var.

NoraDenCoola
0

Han hade det bara en gång i går när jag tog upp honom sen har han inte haft det mer vad jag har sett. Är det fortfarande en ögonskada då ?

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

[Maskrosen00]
0

Det är ganska omöjligt för oss att svara på, därför är det säkrast att ta med honom till veterinären. Eller åtminstone ringa en veterinär på firstvet till exempel.

[Maskrosen00]
0

Jag vet dock ej hur duktiga firstvet är på marsvin så jag säger: ta med honom till en marsvinskunnig veterinär!

Ljungåsen
0

#5: Det är jättesvårt att svara på. Tyvärr.

Hade det varit mitt marsvin så hade jag tagit honom till veterinären, bara för säkerhets skull.

Hade du beskrivit vätskan i ögat som vit och inte ljusgul hade jag varit övertygad om att det var tvättvätska, och det är normalt och ingen anledning till oro. Men den är som sagt riktigt vit.

NoraDenCoola
0

#8 jag tycker också att vi borde ta honom till veterinären, men min mamma säger att hon läste att det var vanligt med ögoninflammation på marsvin och att det ofta går över av sig själv. Hur ska jag få henne att fatta att vi måste ta honom till veterinären?

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

Ljungåsen
1

#9: Din mamma är ute och cyklar. Visst förekommer ögoninflammation hos marsvin, men speciellt vanligt skulle jag inte påstå att det är. Ögonskador är mycket vanligare.

Även om det "bara" är en ögoninflammation så måste den behandlas. Det är ingenting man bara väntar ut, för det är plågsamt för marsvinet.

Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte söka vård för ett sjukt djur. Tala om det för din mamma.

NoraDenCoola
1

#10 tack, jag ska säga det till min mamma 💗

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

Ljungåsen
0

#11: Lycka till! Det märks att du vill dina marsvin väl.

NoraDenCoola
0

#12 ja, det är svårt att inte älska såna sötnosar! Min mamma gick dock inte med på att ta med honom till veterinären, och jag kan ju inte ta honom själv eftersom att jag inte har tillräckligt med pengar, och är minderårig. Så det finns ingen annat att göra än att bara tjat antar jag. Just nu ser ögat helt normalt ut på utsidan och har gjort det ganska länge. Skulle det kunna vara så att det bara var liksom just då för han fick nåt i ögat eller är det nån inflammation eller nåt?

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️

Ljungåsen
0

#13: Om man ska tolka det hela positivt så visst kan det vara så att det du såg var någonting alldeles ofarligt. Antingen tvättvätska, eller någon typ av ögonsekret.

Det du kan göra är att fortsätta hålla koll, och reagera omedelbart om du börjar se en gråaktig hinna i ögat. Då är det verkligen akut.

Har dina pojkar en veterinärvårdsförsäkring? Om inte, så rekommenderar jag att ni skaffar en sådan. Agria och Sveland försäkrar marsvin.

NoraDenCoola
2

#14 jag ska fortsätta hålla koll! Jag tror nog vi har försäkring med Agria 👍

Saknar dig Oreo 🩷🕊️🩷🕊️