Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 647 ggr
emelieryden
0

Mjäll?!

Hej! min ch-teddy har hud som är "flasig" och kan skrapas bort med nageln. Hon tycker det är obehagligt när man borstar eller klappar henne. Tycker ni att det låter som mjäll? (det går inte att blåsa bort) Vad kan det annars vara isf?

Tack på förhand // Emelie

fulfisk
0

Det kan vara någon form av Ohyra, du bör uppsöka en veterinär.

emelieryden
0

Hon har ungar. :S Hoppas inte att de blir smittade! :( De är trots allt släthåriga och ingen annan av hennes släthåriga burkompisar har visat tecken på sjukdom.

Är det någon som vet vart man kan ringa? De flesta veterinärer är ju inte så jättekunniga om jusst smådjur. Men jag ska ringa och fråga vad de tycker först…..

Tack så jättemycket för hjälpen! Kram <3

fulfisk
0

Hmm, marsvinen kan ju vara smittade utan att man märker det men det är ju inte säkert att det är Ohyra heller, det kan ju kanske vara någon form av mjäll? Teddymarsvin kan ju lätt få det om de har tät päls.

Snart svarar säkert någon annan som vet, de vet säkert någon bar veterinär också. Jag har haft den turen att aldrig behöva uppsöka en sådan nämligen. :)

parsley
0

Har du kontakt med någon av CH-uppfödarna? De kanske vet vad det kan vara din hona drabbats av? Kanske har hon fått någon svampinfektion.

emelieryden
0

Det ser lixom ut som "människomjäll" men går inte att blåsa bort. :S Ska kontakta uppfödaren och höra vad hon säger. :)

aliciia
0

hur har det gått?

emelieryden
0

#6 Jag har mejlat uppfödaren men inget svar än. Honan verkar inte ha något problem med det  (klåda eller liknande) men man vill ju ändå få bort det.

aliciia
0

min teddy gubbe han är åxå lite Mjällig i huden, men jag badade han så blev det bättre i några dagar. så det är nästan borta, jag badade han kanske var 3dje dag bara med vatten :D

aaron-paron
0

Mjälkvalster??

FeliciaS
0

#9 Tror jag absolut inte…

Jag tror det bara är vanlig torr hud. Verkar inte vara något att oroa sig för.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus