Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1396 ggr
Creation
0

Amputering?

Jag vet att det här inte helt handlar om bara marsvin eller passar in på ämnet sjukdomar ordentligt och troligtvis är en väldigt dum fråga, men kan man amputera ben på några gnagare eller kaniner? Jag vet att det går att göra på katter och hundar, men finns det en möjlighet att det skulle gå att göra på hamstrar, marsvin, kaniner och övriga gnagare också?

Har undrat det ett tag… det känns som att det vore omöjligt, men jag måste vara säker :) Tack om ni svarar.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Cazs
0

min moster tog hand om ett flertal kanin ifrån någon djurplågare.. en av de kaninerna hade ett brutet bak ben, hon amputerades och fick ungar och mådde hur gott som hellst. 
inga problem alls! Levde ett långt liv. Hon döptes förresten till BrytBena i brist på fantasi, haha)
Sen vet jag att min pojkväns syster beslag tog en hamster efter att ägaren tänkt dränk den i toan, 
den har bara tre ben. 
om den är född så eller vad som har hänt vet hon inte. Den har inga problem p.g.a detta….

Antagligen är det väl en kostsam och kritisk sak att söva ner och amputera ett så pass litet djur men nog allt går de :P
vet t.o.m ett grodsjukhus i australien som amputerar grodornas ena bakben om de är så illa däran. Dock funkar det INTE med framben… 
de kan ha bara ett bakben men inte bara ett framben,
de faller omkull varje gång de hoppar :/
antar att de är samma sak som med kaniner då de skuttar…

FeliciaS
0

Om det är fel på ett ben, om det är brytet och inte går att laga eller likn. så tror jag att det går att amputera. Det borde gå. Frågan är bara om ett marsvin skulle klara att vara nedsövd så länge eller om de inte vaknar upp. Det vet jag inte. Men många som har smådjur t.ex. marsvin låter ju de hellre bli avlivade än att försöka sig på att amputera ett ben. Men om den möjligheten fanns i en situation skulle jag helt klart göra det framför avlivning! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

#2 Ja, om man får välja mellan amputering eller avlivning så skulle jag också testa amputering. Ok, risken finns att marsvinet inte vaknar, men avlivar man så…

En jag känner hade musbebbar varav den ena föddes med 3½ ben (ena frambenet var halvt liksom) o han levde länge o klarade sig bra.

Ett problem tror jag kan vara att hitta en veterinär som har kunskap om gnagare för att göra en sån operation.

FeliciaS
0

Min kompis hade en dvärghamster som födde en unge med 3 ben, han klarade sig också bra och blev rätt gammal för att vara hamster.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus