Hösilage/Hö?!
Hejsan!
Har en undring. Kan man ge marsvinen hösilge istället för hö? (Kanske finns nån hästmänniska osm har arsvin, som vet)
/Malin
Jag tror inte att man ska ge hösliage. Dels för att det är ju blötare och kencerverat, tror inte det alls är bra för en liten känslig marsvinsmage.
Sen luktar det ju skunk! Tror inte marsvinen uppskattar att ens ha det i buren :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Nej håller inte med om att de luktar skunk. Bara om de är mögligt o de e inte vårt.
#2 Nej inte skunk men luktar gör det. Det luktar inte hö direkt utan lite mer surt. Iallafall i stallet där jag hade medryttarhästen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
okej xD tycker vårt luktar saftigt o gott
#4 Det kanske är ensilage de hade? Men de sa att de var hösilage..
Båda är väl inplastade? Eller vad är det förskillnad?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ensilage har jag flr mej är starkare än vad hösilje är? :S nån kunnig inne?:P
Här finns en bra diskussion om det:
Så det går alltså. Kom dom fram till. Förutom att hösilaget inte håller lika länge. Men höet är dammigare..
jag har hört att den öppnad bal måste förbrukas inom 4 dagar, sedan möglar och förstörs det. Jag skulle inte våga riskera det då marsvin är väldigt kännsliga för mögel.
Har man stall med ett 30tal hästar så finns det ingen risk att man får tag på hösilage som legat öppet förlänge
Jag skulle inte ge mina hösilage iaf.
Helena

JAg har under en period då BRA hö integick och få tag i gett mina hösilage. och de blev en succe mina skinny har aldrig varit i så bra hull o haft så fin hud de älskade de. Men detta var lite torrare och dåligt hö lika med dåligt foder! Bra hö lika med bra foder samma gäller för hösilage..
Ngn som vill veta mer om detta ang näring mm så kontakta mig gärna då jag mer än gärna förklarar ;)
Jag tror mina marsvin hade uppskattat hösilage. Dom är små/dålig vikt och inte så stora. De behöver lägga på sej o hösilage har mycket mer näring än vanligt dammigt hö.
Ska nog testa att ge de när höet här hemma är slut. Men ni verkar ha delade åsikter om de med hö/hösilage.?
Jag får väl testa och se om deras magar klarar av de eller inte.
#12 får jag fråga varför du slutade att ge det då?

Därför att stallet tog in hö istället! Och vart skulle jag då köpa hösilage??
#15 okej….. finns väl iofs andra ställen/sätt att få tag i hö/hösilage än genom stall. Men det kanske är svårt där du bor, det kan ju inte jag veta..

Självklart om jag fick tag i bra hösilage hade jag utan tvekan gett det då det nringsmässigt är bättre än hö (konserverat)
Men här finns bara ko bönder o de ger ENSILAGE vilket inte är samma sak. Då stallet har endast hö(bra kvalite o näringshalt) får jag vackert ge det! Men dyker det upp ngt hösilage i närheten ger jag det gladeligen.
Djuraffären nära mig säljer torrt hösilage, tunna fina strån, ibland när ägaren har över typ… Denna hösten har de haft ovanligt mycket och marsvin äääälskar detta! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag ger hösilage till mina hästar och tänkte just fråga om nån visste ifall man kan ge det till marsvin =) (82.2% TS, hö har 84% så det är nästan som hö)
Har en 6.5 årig hane som är tunn. han har fri tillgång på hö, vetegroddar och nån sorts müsli som jag fick av en som hennes marvin blev jättefeta på. är hösilage bra för hullet? finns det nåt mer man kan göra?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~