Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 321 ggr
ciss
0

Behöver hon dricka mer?

Har hört att när man ger marsvinen c-vitaminbrus i vattnet dricker de mycket. Tycker att lillsnuttan dricker ganska lite och jag är rätt hönsmammig av mig sedan Nattie somnade in i november. Vill inte ta några risker och är nästan alltid orolig över att hon äter så lite & så.

Skulle det gå att ge henne lite c-vitaminbrus då och då för att hon ska dricka mer? Handlar inte om c-vitaminerna, hon får massor av grönsaker varje dag.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Mari
0

Hur mkt dricker hon nu då?
hur ofta får du fylla på vattenflaskan?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ciss
0

#1: Hon har en normalstor flaska från BIBA kan jag lägga till. Satte in en vattenskål till henne idag. Hon hade vattenskål i några veckor för några månader sedan, men annars har hon alltid haft flaska.

Hon dricker rätt lite. Ungefär en cm på flaskan. Kan mäta imorgon när jag fyllt på nytt. Hon har aldrig druckit upp en hel flaska, inte ens en halv, absolut inte. Fyller på flaskan varje morgon.

Fast så får hon också en del gurka och andra "blöta" frukter och grönsaker. Men hon behöver ju ändå vatten!?

www.frihetenskaniner.se

Mari
0

Har du henne ensam?
Jag har mina marsvin 2 och 2. Och de dricker ca 1-2cm på flaskan varje dag. Nu på senare tid har jag märkt att ena flaskan verkar läka rätt mycket då jag får fylla vattenflaskan oftare :S
Och den andra flaskan behöver jag knappt fylla alls så jag måste köpa två nya :P

Mina får mkt sallad och gurka som det är mkt vatten i men jag tycker ändå de borde dricka vatten då hö är ju rätt tort att äta :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

Jag vet inte exakt hur mycket dom ska dricka men mina 2 honor dricker en lite mindre en halv normalstor flaska varje dag och då läker det endå. Medans mina 3 hanar tömmer en normalstor flaska på en dag.

FeliciaS
0

Kopierar mitt inlägg från tråden "Hur mycket ska dom dricka??"

Det beror ju på marsvinen - vad de har ätit (hur mkt vatten det innehåller eller om det är något torrt som marsvinen behöver blanda med vatten för att smälta), hur mkt, hur mycket de motionerar, hur törstiga de är i allmänhet osv… Jag tror inte de dricker för lite iaf :) Då blir de ofta lite hängiga och slöa. Men håller man lite löst i huden och släpper ska den vara elastisk och åka tillbaka i sitt "rätta läge" rätt fort, då har de inte vätskebrist :)

Kan ju tillägga att om de dricker mer när det är brustablett i vattnet är det ju troligtvis därför att de gillar den smaken… :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ciss
0

#3: Ja, jag har henne ensam. Har förklarat i flera andra trådar varför. Världens underbaraste Nattvind somnade in i mitten av November 2007. Snutte har aldrig tidigare gått ihop med något annat marsvin. Hon bara slåss, blir arg & ledsen (om ett marsvin kan bli det, men det tror jag absolut). Jag har testat úngar, hanar, honor, dominanta marsvin, ranglåga marsvin, äldre marsvin, jämngamla marsvin - allt.

Men det är inte det tråden handlar om :)

#5: Jodå, det förstår jag ju. Men som kompensation någon gång då och då om jag tycker att hon druckit lite kan jag kanske ge henne? Så att hon får i sig lite extra vatten.

www.frihetenskaniner.se

Abico
0

Sune drack inte mer när jag hade i en lite bit brustablett i hans vatten för ett tag sedan. Och då han redan nu dricker lite så vågar jag inte prova igen. Försöker istället ge en bit gurka i veckan eller så. Marsvin är ju inga stordrickare..

Hanna 

Mari
0

#6 Nej menade inget illa, har bara inte läst trådarna om vrför hon är ensam :)

#7 Jag ger mina gurka nästan varje dag :P De kan man ju göra om man tycker de dricker för lite :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#6 Jovisst om hon dricker för lite?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ciss
0

#8: Mernade inte att jag tyckte att du var otrevlig eller så, haha. Samma här. :)

#9: Jag tycker att hon gör det. Hon dricker ungefär 50 ml/dag.

www.frihetenskaniner.se