Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 661 ggr
Tezza
0

Ridande bockar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp, mina marsvin har blivit knäppa! För dryga veckan sen så hämtade jag 3 marsvins hanar, de är alla drygt 3 år och har alltid bott i hop. De hade heller aldrig bråkat med varandra. Men nu har de blivit helt galna. Jag vet inte om det är för att de har kommit till rätta nu eller vad det är…. I dag har det varit livat i buren hela dagen så nu tog jag ut dem så de skulle få springa av sig lite men två av dem ( Bruno å Hugo) rider hela tiden på Sven. Sven är minst av alla å rätt benig så jag försöker göda upp han lite nu. Det "gick" även för Bruno, det sprutade ut nått gult klet….. Ska jag bara låta dem vara? Varför har de börjat så här nu? Tror ni Sven är utmobbad av de andra, eller "bara" lägst i rang och trivs ändå?

Nä nu måste jag skiva upp lite gurka så de har nått att sysselsätta sig med:)

paronskrutten
0

Tror att du skulle behöva köpa en större bur. Boendeförändringar kan göra marsvin till helt andra individer.

Helena

Tezza
0

#1 jo jag ska bygga en större bur när min kille kommer å hälsar på i februari. Deras nuvarande bur som de bott i i 3år är 50*100:( Väldigt litet för 3 marsvin! Men enligt de tidigare ägarna så har det funkar. Men som du sa de kanske har ändrat beteende för att de flyttat?men buren är detsamma och de blir värst när de springer lösa…..

paronskrutten
0

Jo, men det är det som är grejen, dom har flyttat hem till dig, det är en stor förändring. Buren är ju lite liten.

Helena

Caspia
0

Kan du inte bygga ut tillfälligt med hjälp av öppen lucka dygnet runt och en bit vaxduk? Jag ser att du skriver att det blir värre då, men efter några timmar borde de ju lugna sig. Om du har Sven för sig själv en stund och låter de andra två springa lösa tills de ser trötta ut, så orkar de nog inte jaga honom så mycket när du sätter ner honom igen. Om du sedan låter dem behålla den stora ytan borde det hjälpa, tycker jag. Är det tillräckligt stort kan ju Sven undvika de andra om det blir jobbigt för honom?

Envishet och drömmar

Tezza
0

#4 Nej kan inte bygga ut tillfälligt då jag har 3 hundar å 3 katter oxå:) De jagar honom inte i buren och om de skulle de så har han hus å skrymslen att "gömma" sig i. Nu när de sprungit ett tag så har de lugnat sig lite faktiskt. Sven springer även efter de andra, dock rider han inte på dem. Ingen av dem är aggressiva så att de skadar varandra.

De här marsvinen har aldrig fått varit utanför sin bur tidigare (hos deras förra ägare) så det kan ju hända att de blir så glada å till sig lite oxå;)

idipidi
0

Jag tycker inte att det låter som om det är någon större fara, men att de skulle på sikt må bra av en större bur med fler gömställen.

Tezza
0

#6 Ok det låter bra:) Och om 2-3 veckor dyker Magnus upp här å då blir det burbygge för hela slanten:)

Abico
0

Men om dom inte bråkar i buren så är det säkert så att när dom kom ut på golvet så var dom tvungna att göra upp rangen igen, någon av de mindre ranghöga kanske försökte ta ledningen eller liknande.
Men en större bur skulle som sagt vara bra :) Tills Magnus kommer så får du hålla ett öga på dom, men då länge de inte är aggressiva så är det ingen fara.

Hanna 

FeliciaS
0

Tycker som de andra, håller fullständigt med #6..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tezza
0

Ok tack för era svar:)

#8 ja så kanske det kan vara att de gör upp om rangen igen när de kommer ut, plus att de blir lite extra taggad av att springa fritt som de inte är van. När de fick komma tillbax till buren igen efter ca 2 timmar så blev det coolugnt där igen:) Tror inte heller det är så allvarligt, blev bara så förvånade när de blev sånt liv helt plötsligt;)

Abico
0

#10 - Ja :) Men det är nog lugnt ^^

Hanna