Feber?
Min kille Tompa är inte sig själv. Han verkar varmare och huttrar som lite. Kan marsvin bli förkylda? Min sambo är förkyld men ett marsvin kan väll inte bli förkyld på så sätt?
En annan tanke som slagit mig är om de är psykiskt? Fick hem en till marsvins kille (Legun), och det verkade gå bra.
Dock så är det nu som att Tompa blir utmobbad av Rocky och den nya (Legun).
Min livfulla Tompa, som inte kan sitta stil en sekund och är tuffast i världen har förvandlats till en kille som knappt vågar lämna sitt hörn, pratar inte mer med sina kompisar och ja är helt enkelt inte sig själv.
jag vet att det bara gått ett dygn med din nya killen, men är rädd att de ska fortsätta.
Vad kan de vara med Tompa?

ingen?

Puttar upp för nån annan!
Klart att ett marsvin kan bli förkylt. Är han fuktig om nosen eller rosslar han något?
Marsvin kan bli förkylda av människor dvs. människor kan smitta dem. Men symptomen brukar inte riktigt vara den du beskriver. Jag tycker det låter som att han är sjuk och deppig… Är ett marsvin hängigt brukar det vara ganska allvarligt tyvärr. Du har inte märkt några andra fysiska fel?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

nej tror inte han är förkyld, allt fysiskt på han är okej.
äter som vanligt även om han inte springer fram till matskålen så kommer han och äter.
han ligger som mycket i hörnet, när han är utanför buren så springer han runt i lägenheten, men flera ggr har han kommit in där tjejerna bor och lagt sig under deras bur (buren står på en bänk)
hur gör man för att pigga upp ett marsvin?
vi låter han vara med sina kompisar och att han är en och en med dem, och så stärker banden.
men kan sånt här bara hända "poff", han blev ju hängig och deppig som på en eftermiddag (i söndags)
#5 Det verkar ju inte vara något fel på honom direkt… Men på symptomen som du beskriver verkar det som om han är sjuk men eftersom att han äter m.m. så vet jag faktiskt inte, tyvärr.
Mvh Felicia

Nej, människor kan inte föra över sjukdomar till djur och tvärtom. Fast vi kan få sjukdomar från primater och tvärtom
#7 Jo, om vi är förkylda kan det smitta till marsvinen om vi umgås mycket med dem. Fast ofta smittas ju sjukdomarna innan de bryter ut…
*påpeka* Människor är faktiskt också djur :) Däggdjur närmare bestämt… :-)
Mvh Felicia
jag har då aldrig haft förkylda marsvin, ändå har jag pussats och kramats med dom när jag själv har varit sjuk.
Helena
#9 Alltså det kan smitta men det behöver ju inte betyda att det gör det. Dina marsvin har väl bra immunförsvar eller så har de turen på sin sida :) När hela familjen är lite förkylda och när det är förkylningstider händer det att någon av marsvinen blir lite snoriga även om ingen håller på och gosar jättemycket med dem…
Mvh Felicia

#8 Primater är nära släkt med oss, så varför skulle det inte föra över sjukdomar?
Nej, man kan fortfarande inte smitta sina husdjur, då skulle mina svin å kaniner varit sjuka många gånger.

Iförsig så finns det zoonoser, d v s sjukdomar från djur till människor och tvärtom, men förkylningen hör inte till zoonossjukdomar….
Vi kan ta och diskutera detta i en annan tråd så kan vi fokusera på att ge Buffaomini svar på sin fråga istället :)
(Skapa en ny tråd om detta nuvarande OT ämne om du vill diskutera det mer…)
Mvh Felicia