Hormonförändring?
Hej! Ett av mina marsvin har blivit skorvig och "flagnig" på nederdelen av ryggen och när man kliar henne där så börjar hon att gnaga som i panik på allt som hon kommer åt. Hon skriker inte men man ser att hon verkligen inte gillar det. Hon biter inte i pälsen och tappar bara lite hår om man gnuggar där. Har varit till vetrinären som inte visste vad det var, vi har tagit skrap test också men det visar ingenting, och provat behandla med Ivomec men inget hjälper. Hade 3 marsvin förut men vårt tredje har nyligen gått bort, kan det kanske vara en hormonrubbning? Hon beter sig annorlunda också, är rädd för det andra marsvinet och springer ifrån så fort hon ser henne, kan inte ens ha dem i samma bur längre. Och jag ger henne c-vitaminrika grönsaker och har askorbinsyra i vattnet så det kan inte vara c-vitamin brist heller. Någon som vet vad det kan vara? Hon har haft det rätt så länge nu, hon är rätt gamal, ska fylla 6 i år.

jag undra vad det kan vara? hoppas här är någon som har ett svar till dig. vågar inte skriva vad jag kan tänka mig för det blir bara fel då. ;) lycka till med ditt marsvin. ;) hoppas det ordnar sig för ditt marsvin. ;)
Jag har ingen aning vad det är, men jag tror att du ska ha henne med andra marsvin, de blir i regel lugnare då och separationer inom flocken osv. kan vara påfrestade för marsvin. C-vitaminbrist tror jag verkligen inte heller det är, det är ju mer som en förlamning än det du beskriver så du behöver inte ge askorbinsyra i vattnet. Det är ju trots allt syra. Så skippa det :) Det låter som om hon är lite ängslig och "rädd", det kan inte vara så att hon har fått dålig syn?
Ta gärna kort på det torra partiet, kanske är det bara mjäll? Om skrapprovet inte visar något borde det inte vara någon större fara.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
När dom gjorde skraptest testade dom om det kunde vara svamp då också?

#2 men jag kan tyvärr inte ha henne med andra marsvin eftersom hon bara springer i väg och börjar hacka tänder som de gör när de är arga, hon skriker också och biter om något annat marsvin kommer för nära. Förut kom dom jätte bra överrens men det är nu på senare tid som det har blivit så här. Men nu har jag de bredvid varandra med endast ett galler för, så att mitt andra marsvin Lee inte ska känna sig ensam. Vet inte om det beror på synen, hon är bara rädd för andra marsvin, inte för mig eller min hand, i övrigt är hon helt som vanligt. Vet inte om man kan se något om man knäpper kort, syns bara lite utanpå bara och om man känner sitter det små knölar(i pälsen) och "flisor". Tror inte att det är mjäll eftersom hon har ont när man tar där och att det inte är vitt utan svart, ibland kan man få en flisa med hår och en svart prick nedanför, men det är ingenting som rör på sig. Nej man tycker ju att eftersom provet var negativt så är det väl inte nåt jätte farligt, men hon verkar ha ont där, eller att det kliar väldigt mycket kanske. Jätte konstigt…

#3 Ja de testade om det var svamp också, men det var det inte.
Det kanske kan vara en hormonellstörning då. Jag hade en marsvinshane som fick det men han fick håravfall symetriskt vilket tydligen skulle vara ett kännetecken för det. Men mitt marsvin fick även sår. Enligt veterinären så kunde man behandla marsvin med uvljus som tydligen skulle hjälpa.
Det låter precis som sån svamp som är vanlig på äldre marsvin. Mina med marsvinshjälpen hade en gång en jöttebra artikel i MM om hur man behandlar det med olika oljor. Hon kanske kan släppa ifrån sig den artikeln om man frågar?
#7 Jag tog något papper från marsvinshjälpen på sollentunamässan om just svamp. Så den verkar ju gå att få tag på. Men om dom testat mot svamp och det enligt testerna inte var det så borde det väl inte vara det, eller?
Det är inte alltid som odlingarna ger något resultat. En del svamp är svår att odla.
Något knas med huden är det ju. Av hormonförändringar kan de släppa päls, men huden brukar vara helt slät och fin.
#9 Den hane jag hade som fick diagnos hormonellstörning såg ut att ha sellnic. Han fick sår och kliade sej. Blev medicinerad mot sellnic för säkerhetsskull och blev bra inom några månader, vad jag förstått ska sellnic försvinna snabbare än så ifall han haft det iaf den information jag fått.

#6 Ja jag vet inte, tänkte det bara eftersom hon verkar bete sig så annourlunda. Uvljus? Ja om det blir värre kan det ju vara värt ett försök

#7 Ja jag kan ju alltid fråga, men det är konstigt efttersom testet inte visade något, och det sitter rätt mycket där längst bak. Vid fettkörteln är det som värst. Vetrinären sa att det kanske kunde vara en infektion där och vi fick antibiotica men inget blev bättre