Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2188 ggr
FeliciaS
0

Jag behöver råd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla marsvinstokiga!
Jag vet att ni har bra idéer, tips m.m. att tycka till om och jag har själv fått en lysande (enligt mig) idé! Kanske. Tyvärr har jag beslutsångest just nu… Hrm… Jag ska ta och förklara så gott det går.

Jag vill att mina marsvin ska ha det så bra som möjligt (givetvis). Eftersom att marsvin är flockdjur är det ju bra om man har en liten "flock" och kanske inte bara ett par även om det är absolut helt OK enligt min mening. Jag har en kastrerad hane som är rätt dominant och min hona som är lite mer tillbakadragen och låter sig bli bestämd över. Jag vill att hon ska få en vänlig kamrat att ty sig till. Men då kommer hanen att bli "ensam" och uppvakta en av honorna som då blir ensam. Om jag ska skaffa en till liten krabat vill jag själv ha en större bur. Då kan jag lika gärna skaffa ett marsvin till, för jag har tänkt att ha en FLÄRKE bokhylla från IKEA istället för marsvinsbur. Om det "går igenom" blir det 4 st marsvin - 1 hane och 3 honor. För man kan väl inte ha 2 kastrerade hanar och 2 honor? Hanarna har ju betéendet kvar liksom.

Men: Vad är det för för- och nackdelar med en bokhylla istället för bur, och tvärtom…? Bokhyllan är ju 59*171 cm vilket är stort och bra. Buren jag har nu är 60*120 cm, vilket man får ha 4 marsvin i - men jag tycker inte att det är särskilt snällt… Om man lägger bokhyllan ner blir höjden 25 cm. Jag är 99,9% säker på att mina nuvarande marsvin inte kommer att hoppa över det. Nackdelar med att inte ha burgallar är ju att jag inte kan ha saker hängande ifrån det ex. grenar, höboll, vattenflaska eller ha en "planka" tvärs över buren… Fast man kan ju fästa det på andra sätt. Faktiskt. Pinnar kan ju läggas direkt på burgolvet… Jag har min bur på en tv-bänk som är 40 cm hö och 120 cm lång. Att bokhyllan sticker ut 25 cm på vardera sida spelar ingen roll. En till fördel med bokhyllan är att man bara kan ta upp marsvinen om man vill, jättelätt. Fast det kan man väl med en bur med.. Men men…

Dessutom så finns det hyllplan så man kan dela på bokhyllan/buren (ex. när en hona är brunstig så att hanen inte jagar henne hela tiden). Fast har man marsvinen avskilt sådär kanske de lär sig att hoppa över en planka på 25 cm höjd? Nä, det är nog inte sååå troligt. Men visst går det. Dessutom kanske ett marsvin skadar sig eller får någon sjukdom och måste vara ensamt? Då är det bra. Fast det vill man ju inte ska hända direkt. Om den inte funkar gör det inte så mycket - den kostar bara 169kr.

Hur tålig är en bokhylla? Vad behöver man längst ner innan man har på spån? Vad tycker egentligen marsvinen om att inte ha något galler? Sist men inte minst är mina föräldrar (hrm, pappa mest) inte så intresserad av 2 nya marsvin (eller 1) men varför ska han lägga sig i om han inte bryr sig om de i vanliga fall :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Jag har ingen erfarenhet av att ha bokhylla eller liknande som bur. Däremot har jag tagit bort gallret till min marsvinsbur. Gjorde det för att det skulle kunna gå in o ur som de ville. Men de hoppar inte över! (Vilket kan va både för- o nackdel ju.)

Vattenflaskan har jag fäst i en trådkort som står mellan bur o vägg. Det funkar bra!

Det är himla smidigt att inte ha gallret tycker jag! Man kommer ju åt i buren så smidigt. Sen gäller det bara att ha lite fantasi för att kunna hänga saker förstås. Men det går att lösa!

ciss
0

Bokhyllor verkar ju hur praktiskt som helst! Skulle gärna vilja ha det om det inte vore för katterna och för att jag inte har plats.

Jag tror att det kommer att funka med en hane och tre honor. Vad kul att du vill ha flock! Skulle gärna vilja det jag med. De kommer säkert att få det jättemysigt ihop! :)

Jag tycker att bokhyllan verkar superbra.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

FeliciaS
0

#1 Men jag har ju inte den på golvet heller i så fall… Får hoppas att förslaget går igenom för mina föräldrar.

Mvh Felicia

varemis
0

Du bör klä hyllan i botten med våtrumsmatta eller liknande så att inte urinen sugs upp av träet. Förr eller senare blir träet vått och risken är stor att det kommer att läcka och lukta. Dessutom vill marsvinen gärna kissa i hörnorna och en oklädd bokhylla är INTE tät. När det gäller storleken på bokhyllan kan det knappast bli bättre för djuren. Perfekt för dem att kunna springa omkring.

Jag kan inte se några problem med att ha två kastrerade hanar och två honor. Har själv två kastrater och 6 hanar i samma storbur för tillfället och det fungerar utmärkt, trots att det finns ett 20-tal honor i samma rum som de alldelses säkert känner lukten av.

Själv har jag komplementbackar på golvet sida vid sida. Kostar ca 80 kr st, ca 60*100 cm per back. man kan sätta ihop så många man vill och på så sätt göra buren större eller mindre. Marsvinen hoppar mellan lådorna, men det har faktiskt aldrig hänt att de hoppat ut på golvet!

FeliciaS
0

#4 Okej, hur mycket kostar våtrumsmatta till 59*171cm då ungefär? Hur sätter du fast vattenflaskan?

Mvh Felicia

dannebacken
0

Det kan även gå bra med vanlig vaxduk i botten, så länge du har ett plant och stabilt underlag. I mina burar som jag bygger själv använder jag vaxduk i golvvåningarna och plastmatta i de övriga högre upp eftersom jag använder kuberna även som golv och då blir det för obekvämt för dem att gå på vaxduk där.

Caroob
0

Du kan ju kika på Peek a boos lösning! Jättesmart, du kan köpa flaskhållare av dem också. www.peek-a-boos.se " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.peek-a-boos.se Kolla på "foton" så ser du. De kanterna är bara 18cm, jag var själv o köpte en sådan låda till mina nassar igår! Den blir väl lite liten för dig men du kan säkert hitta lite inspiration :)

gojrde en länk av det :) //StormmillaGirl - Medarbetare på marsvin.ifokus

varemis
0

Jag vet tyvärr inte priset på våtrumsmatta, men ibland kan man hitta stuvbitar billigt. det är möjligt att det fungerar med vaxduk också. Det är värt ett försök och vaxduk är ju mkt billigare. När det gäller vattenflaskan har jag borrat hål i väggen på lådan och stukit in pipen genom detta. En hemmagjord metallhållare håller allt på plats.

varemis
0

Har du kollat Peek a boos lådor? det är precis såna som jag skriver om #4. Ställer man flera såna backar sida vid sida på golvet kan man bygga en hur stor bur man vill. Mina små nassar hoppar mellan lådorna men aldrig ut på golvet.

[Flippans]
0

är det inte svårt att städa bokhylle burar?

CamillaS
0

#10 det undrar jag med. :)

är i samma tankar som xtanlover om att skaffa en bokhyllebur jag med, skulle gärna vilja utöka flocken också :)

Facklan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ingen bokhylle bur utan en ikea undersängen låda o jag gissar att det är typ samma jag har tidningar underst o har spån över detta. När jag gör rent så sopar jag upp spånet med en handsop det funkar jätte bra jag har ju spearerat spånet o tidningarna … det är super smidigt att sopa upp spånet o jag märker att det går klart snabbare än hur jag nu gjorde innan ..

Jag funderar på en bokhylle bur men jag gillar plastlådorna bättre man kan göra mer med dom … nu hoppar mina ut så jag måste helgardera mig med lite pappvägg *s detta är dock när dom inte rastats så mycket som dom velat !!!!

FeliciaS
0

#12 Plastlådorna är ju dock lite väääl små…

Mvh Felicia

idipidi
0

Plastlådorna är inte 60*100 cm utan ca 48*86 cm i golvyta i "spånhöjd". Jag har mätt!

martah
0

#4 Är det de här lådorna du har? Kan man på nåt sätt fästa ihop dem med varandra och hur höga är de?;);)

;)KOMPLEMENT Låda med lock;)

Inanna
0

Hm, lyckas inte hitta den beskrivna lösningen på Pee-ka-boos hemsida, men tycker spontant att det låter trångt att ha marsvinen i 48*86-plastbackar.

Kopplar man ihop flera kanske det är ok - men så gör väl knappast en uppfödare?

Eller?

FeliciaS
0

#14 #16 Det låter för trångt tycker jag =S

Mvh Felicia