avelsfrågor.
1. om man parar en dalmatiner hona, vilken färg ska hanen helst vara om man vill ha dalmatiner ungar? :)
2. om man har hus, brukar honorna föda där i då? :S

1. Self i samma färg som honan. Han får absolut inte vara dalmatiner, men det vet du säker redan. Han kan däremot ha dalmatiner i släkten, det är ok.
Cavia här på forumet har fätt upp dalmatiner, så hon är nog rätt person att fråga.
2. Jag har hört att det är så, men har ingen egen erfarenhet.
Envishet och drömmar

#1 - en self kan ju inte vara dalmatin… menar du om jag har en svart dalmatin så ska hanen vara helsvart? jo jag vet.
2. okej… =/

Ja, precis. Om honan är svart dalmatiner är hanen svart. Är hon golden är han också det osv. Jag kan tänka mig att man även kan ha de raser som är samma färg med med olika ögonfärg, t ex saffron och buff. Jag är osäker på hur det fungerar med färger som man kan avla tillsammans, t ex grey och svart. I så fall skulle hanen kunna vara svart om honan är grey dalmatiner, men det är ju sjukt ovanligt. Jag vet inte. Det där med gener är nog inte riktigt min grej.
Envishet och drömmar

#3 - okej. :) tack för svaren iaf. =D
#3 Ja, alltså det beror lite på vika färger som man vill ha och vilka avelsdjur som finns att tillgå. Men det du säger stämmer. :)

Så här funkar det när man vill få dalmatiner, iallafall vältecknade som ev går att ställa ut.
Låt oss säga att du har en svart dalmatinerhona. Då ska du para henne med en svart self, som har enself förälder och en dalmatinerförälder. Lika så gäller för dalmatinerhonan, tex mamma dalmatiner och pappan self. Chansen att få en bra dalmatiner då är mycket större än om du parar en dalmatinerhona med en hane som inte har nån dalmatinerföräldrar. Men som sagt, aldrig en dalmatiner/dalmatinerparning, det är enligt djurskyddslagen inte tillåtet och det gäller alla raser både långhår, strävhår och korthår!!
En nonself dalmatiner som ska ställas ut får inte ha något vitt på tassarna, inte ens en vit klo (enstaka vita hårstrån går att rycka bort), den ska ha en tydlig bläs samt tydliga prickar på kroppen.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Du har fått bra svar, har inget att inflika :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kan bara tillägga att avla nonself dalmatiner är jättesvårt! Dels behöver man rätt så många avelsdjur för att komma någon vart. Hos mej har det fötts ca 50 dalmatiner och endast 9 st av dessa har varit utställningsbara, två blev champions….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#8 Oj! :)
Det där med om honan vill föda i hus, min Sheltiehona ville inte det. Hon födde när jag skulle städa buren och tog bort huset. Så duktigt av henne att vänta så att matte fick se hela födseln och hjälpa till <3
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus