Grönt istället för kraftfoder
Våra marsvin verkar inte vara så hejdans förtjusta i kraftfoder… spelar ingen roll om det är pellets (olika sorter), havre, korn, gröt eller vad. De äter men inga mängder :-/
Nu är det ju så att de får MASSOR med grönt - hela matskålen full både morgon och kväll och kanske salladsbollen full också - samt fri tillgång till hö. Jag tror inte det går någon nöd på dem ;-)) Undrade bara om det rent teoretiskt räcker med "grönfoder" och hö för att täcka deras behov… förutom det lilla karftfoder de pillar i sig och bark från kvistar.
Själv tror jag bara de är mätta, men ville bara kolla om det är OK att de fyller magen med grönt istället för kraftfoder.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

dom behöver inte ens ha kraftfoder!
Vuxna marsvin i bra vikt har inget större behov av torrfoder så länge dom får hö och grönt. Men visst har du ett par dräktiga honor? Då bör du nog se till att dom petar i sig lite mera.
Hanna
Det är absolut inget måste att ge kraftfoder :) Det är mer för att de ska hålla sin normala vikt om de får röra på sig och göra av med mycket mer energi än vad de får i sig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det beror ju på vad för grönt du ger. :) Men om du har ett näringsrikt hö och ger bra grönsaker så klarar de sig utmärkt på det. Det märker du ju också, om de håller hullet. Om du inte ger kraftfoder så ofta så brukar de bli mer intresserade. Allt nytt som de inte fått på ett tag brukar vara kul. :)
Vi har en mycket dräktig dam :-) en dam på G, en dam som ska paras samt en unghona och två hannar. Inga är tunna, men ej heller feta.
Varje morgon och kväll får de ett kaffemått kraftfoder per gris (har minskat för de äter i alla fall inte upp) i botten. Över detta får de persilja och/eller broccoli, gurka och/eller sallad. Ja så får de massor med hemmagroddade Mungbönor.
Ibland får de en morot, banan, paprika, tomat, brödbit eller annat som "godis" för att växla men tyngdpunkten ligger på ovanstående grönsaker.
De får mer hö än de kan äta upp morgon och kväll. Höt är av mycket god kvalité. Så får de kvistar utifrån med knoppar på.
Eftersom de verkar tycka om olika saker de små individerna (underbara djur!) så försöker jag ändra lite på kraftfodret… tillsätter mer havregryn ibland, ibland mer hel havre, ibland vetegroddar osv.
Må väl,
Maria
Det låter som att de borde klara sig på det gröna du ger. Men sallad och gurka är bara vatten egentligen och inget de ska fylla magen med. Prova lite andra kålsorter också. Vitkål, blomkål, kinakål t.ex. Intressant att du ger dem mungbönsgroddar. Har aldrig hört någon som ger det till marsvin. Dem brukar jag äta själv. :) Kanske ska testa om marsvinen gillar det.

Här ges oxå mungobönor. Gott och billigt. Jag ger även alfalfa groddar som de gillar snäppet bättre.
# 6 Glömde kålen… det ger vi faktiskt. Och gurkan och salladen får de just som gott eftersom tyngdpunkten ligger på persilja och broccoli. Men vi boterar både det ena och andra i "salladsdisken" så de får omväxling. Grönkål tycker de inte om, jordärtskocka går ned o.s.v. …..
Våra grisar tycker faktiskt bättre om mungbönor än alfalfa så därför får de med mung än alfalfa.
Må väl,
Maria