Förstoppning
Har en liten undran om förstoppning på marsvin. Hittar en massa information om vad man gör om de har diarré , men om de har förstoppning vad gör man då?
Vet inte om det är det mitt marsvin har, men jag har observerat att det inte är lika "skitigt" i buren som vanligt. Hon har ätit mindre de senaste två dagarna också. Hon är ett matvrak i vanliga fall. Magen känns inte uppblåst eller gasig, funderar på vad jag skall göra. Vet ju inte ens om hon är sjuk, men frågar redan nu ifall hon skulle bli markant sämre senare. Bra att veta svaret redan då 

hej,du kan mata henne med matolja,det fungerar,,fråga jejja min syster

vet inte vad som gäller marsvin men illrar kan jag=) Parafinolja är den bästa oljan man kan ha för att hjälpa upp förstoppningar. Finns att köpa receptfritt på apoteket. Oljan ska komma ut hmm vet inte hur lång matsmältningstid marsvin har men på iller inom fyra timmar ungefär. Gör den inte det ska man misstänka stopp i tarmen och då gäller veterinär. Oftast kan man inte se föremål som fastnat i tarmen på vanlig röntgen utan man ska kräva kontraströntgen. När dom har stopp pågrund av främmande kropp bajsar dom inte alls och tillståndet kan bli riktigt illa.
Men som sagt, jag är inte direkt marsvinsexpert.
Står i min bok "Piggy potions - natural remedies for Guineapigs" Jag kan kika… Ett ögonblick :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så här står det om förstoppning:
_"Förstoppning är ganska ovanligt på marsvin. Symptomen är hård, torr avföring som är lite mindre än vanligt. Ibland sitter det ihop som en rad av korvar.
Marsvin är ofta lite uttorkade när de har förstoppning, så det är viktigt att försöka få i dem tillräckligt med vätska och att ge grönsker som har laxerande verkan. Maskroser och Korsört (någon som vet vilken växt det är?) är bra för den symptomen, särskilt Korsört är användbart när det är tillgängligt utomhus under året. Mos av havre och chinchilla gräspellets är också effektivt eftersom att det innehåller mycket fibrer.
Ifall det inte fungerar, ge 0.5 ml flytande paraffin (alltså paraffinolja) vilket hjälper till att fixa allt till sin ordning igen. Ge bara en andra dos en dag efter den första, hursomhelst. Ge aldrig en tredje dos, för mycket av den här produkten kan ta bort för mycket av de livsviktiga mag enzymerna._
Marsvinens aptit är inte så bra som vanligt när de har förstoppning, men de ska fortfarande äta en rimlig dos. Om de undviker sin mat ska de kollas av en expert på inre stopp eller infektion i matsmältningssystemet."
Mvh Felicia
Parafin olja har jag också hört ska fungera och vara det bästa

# 5. Groundsel = korsört. (Jag kunde det inte själv utan använde www.tyda.se ) :)
Envishet och drömmar
#7 Tack så mycket! :)
Mvh Felicia
Tack alla snälla som svarat på min fråga. Nu vet jag vad jag skall göra om det blir aktuellt någongång.
Hon har börjat äta och fått igång magen ändå nu så jag behövde aldrig ge olja, men bra att veta om det skulle hända något.
Skall ta och köpa hem parrafinolja, kan ju vara bra att ha hemma, de kan ju bli dåliga då apoteket är stängt.
Tack, tack