Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7851 ggr
Emelie-E
0

Misstänker skabb..

Upptäckte idag att mitt ena marsvin har stora sår på korppen.. Ett är blodigt, medan ett annat bara är kalt.. LIte småskorpor bara..
jag misstänker att det är skabb..
Dessutom tycker både jag och pojkvännen att han är lite smal..
Men vi ska åka till veterinären imorgon, eller så fort man får en tid.

Läste även nu att marsvin blir irriterade om dem har Ohyra eller liknande när man tar upp dem, kan det förklara varför han bitts när man lyfter upp honom? Han har bitit mig riktigt hårt några gånger.

Sen undrar jag även om skabb smittar till människor och andra djur? Jag har både katter och kaniner här hemma.. och om dem skulle bli sjuka också, skulle inte vara så bra-.-

Hatasallad
0

Nej, skabb smittar bara till andra marsvin.

Emelie-E
0

Ah, det var ju skönt att höra iaf!

Har en fråga till, någon som vet hur mycket det kan kosta att behandla två marsvin mot skabb?

[Liinda]
0

Det kostar olika mycket beroende på vilken veterinr du går till. Men det kostade 1400 eller 1600 kr (kommer inte ihåg exakt) att behandla mina 4 marsvin mot skabb. Så det blir nog inte så dyrt tror jag.

Emelie-E
0

Jo, jag vet att det kostar olika mycket på olika ställen.. Det dumma är att varken jag eller pojkvännen har jättemycket pengar just nu.. Får skrapa ihop ;/

Men då vet jag iaf på ett ungefär.. tack=)

Hatasallad
0

För mig kostade 125 kr per spruta och Timon fick tre sprutor. En varje vecka.

Fiona
0

#1 har för mig att min vet. sa att de kunde smitta till kaniner och människor .. ?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[starlights]
0

#6 Sellnic (skabb) smittar mellan marsvin, inte till människa.

Ringorm smittar däremot mellan marsvin och människa.

Emelie-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite kort på såret nu.. Tänkte se om någon kan se om det kan vara skabb?

Abico
1

#8 - Aj, aj :/
Jag vet dock inte om det är sellnic eller vad det är, har inte haft det här hemma (tack och lov). Men det finns säkert någon som vet.

Hanna 

Emelie-E
0

han verkar vara väldigt hängig, ligger bara i ett hörn.. Kompisen som annars är rätt skygg, är framme vid honom hela tiden..
Jag börjar bli väldigt orolig, då han har kliat upp ett till sår..

Finns det något man kan göra för att underlätta för honom? Jag har bara haft dem i två veckor, så detta är verkligen oturligt! :(

Abico
1

#10 - Här kan du läsa lite om sellnic (skabb) - http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html

Hanna 

Abico
0
Emelie-E
0

Tack för länkarna=)

När jag ska till veterinären, räcker det att bara ta med de sjuka marsvinet, eller ska man ta med båda två?

Sandra-B
0

**Om det är sellnic så måste alla marsvin behandlas.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Emelie-E
0

Jo, det vet jag.. Men på vissa ställen där jag har läst lite, så låter det som att de behandlar hemma själva.. Fast det kanske beror på vart man vänder sig?

Sandra-B
0

**Det beror förmodligen på vilken veterinär du går till.
Du får väl ringa dit och höra.
Jag skulle tro att de vill att du tar med båda två eftersom du bara har två.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Emelie-E
0

Okej, men jag tar med mig båda två.. kom även på att den andra låter lite konstigt när han andas, kan vara bra att kolla upp det med=)

Ja, men tack iaf för alla svar! Får verkligen hoppas jag får en tid till imorgon=)

FeliciaS
0

Usch så läskigt det ser ut. De behöver få komma till veterinären fort, snarast möjligt. Det är inte såå himla dyrt för masvin på djurkliniker, om man inte går till en privat veterinär eller röntgar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emelie-E
0

Jo, jag har ringt nu, men dem hade fullt upp, så de ska ringa upp så fort som möjligt.. Annars får man ringa till andra ställen ;/

Emelie-E
0

Fick tid till imorgon klockan tio.. så nu är de bara att vänta ;/

FeliciaS
0

#20 Så bra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#20 - Vad bra :)

Hanna 

vidar_valkyria
0

#3 1400 - 1600 kr låter svin dyrt.

När jag hade sellnick så betalade jag min  vet 350 spänn för sprutan och behandlade de andra djuren hemma själv.

Medecinen gick på 300 allt som allt gick kalaset på 650 kr hade jag ca 10 marsvin

Facklan
0

Ja jag fick behandla mitt passe marsvin i sommras o då fick jag betala 150 kr o kunde få behandla hemma men föredrog att dra dit … det är ju nått dom vill få behandlat så fort det bara går !!!

idipidi
0

Det är stor skillnad i kostnader beroende på var man bor. Här i Stockholmär det för det mesta dyyyyrt. :(

vidar_valkyria
0

#25 Jo i stockholm vet dom att ta betalt det är riktigt ruskigt:(