Marsvin - Saltsten
Hej allesammans!
Jag måste fråga varför ni tycker att det är så hemskt med saltsten till marsvinen? I stor mängd är salt farligt, javisst, men kroppen behöver salt (magsyra, galla och liknande), och på en helt vegansk kost så får det väl väldigt lite av den varan, så länge de inte äter färskt gräs utomhus där mineraler och liknande finns i jorden som följer med gräset?
Jag hoppas att ni inte tar illa upp för min fråga. Det är bara en liten fundering.. :)
Tack på förhand för era svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Dom får ju i sej mineraler genom den kosten man ger dom i form av grönsaker och kraftfoder.

Vad jag har hört kan marsvin få njursten om dom får i sig för mycket salt…..
Igenom den mat jag ger dom så bör dom få i sig det salt dom behöver.
Hanna
Om man inte ger dom kraftfoder då? Får de i sig rätt med salt ändå?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har aldrig hört om ett marsvin som fått saltbrist. Däremot njurproblem p.g.a. för mycket salt.

Somliga saker finns naturligt i grönsakerna… Pellets innehåller oftast salter och mineraler så att det räcker och säkert blir över. Utan att man måste ha saltsten..
Fast just marsvin har ju inte så stort behov av salt så att man måste ge saltsten, de får sin lilla mängd genom mat och därför är det helt onödigt och bara risk för sjukdomar…
Tror du att folk går ut med saltstenar till de vilda marsvinen i Peru? Knappast ;) Och de lever på enbart växter, torkade som färska. Och i "fångenskap" får de tillräckligt med salt om de får en varierad kost av olika grönsaker osv.
#4 Ja :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo, naturligtvis är allt skadligt i för stor mängd, något annat kan man inte säga. :)
Vilda djur får väl i sig mineraler genom jorden. Vilda undulater pickar ju i sig jord från marken för att få i sig mineraler - om jag nu inte minns alldeles tokigt. :)
Tack för era svar!
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor