Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1270 ggr
AusaBausa
0

Kastrera hane!

Ngn som vet vad de kostar att kastrera en marsvinshane? Om man gör det kan de gå m andra kastrerade hanar utan o bråka eller det spelar ingen roll?

idipidi
0

Oftast ändras inte temperamentet så mycket, men det är lite olika. Kastrering är ingen garanti för att de ska funka bättre med andra hanar, däremot en bra lösning om man vill ha dem med honor.

Det brukar faktiskt för det mesta gå bra att ha hane + hane. Rätt burlösning och i värsta fall att man väntar tills efter värsta tonårsperioden med att sätta ihop dem.

Kostnad är väldigt olika beroende på var man bor och vilken veterinär man går till. Men runt en 1000-lapp får man väl räkna med. Man måste också välja veterinär noga. I storstääderna hittar man i regeln en veterinr med bra kunskap om att söva marsvin medan på andra ställen varierar det stort. Det händer fortfarande hela tiden att marsvin inte piggar på sig efter narkos utan dör.

Persifone
0

Du får ringa runt och kolla, men ta en veterinär som är mer *van* vid smådjur, och fråga om riskerna.

Jag betalade 550, och det gick jätte bra ^^ Även om man är jätte orolig.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Theriss]
0

Betalade också 550 per marsvin.

Chippers
0

Jag betalade 750:-, men medicinen ingick i priset då.

AusaBausa
0

Nej det vill jag inte utsättta dem för om det inte skulle gå vägen och om de även inte efteråt kan gå ihop! Då kan det vara…de kan snacka mellan gallrena istället…;-D

provade åter att släppa ihop dem men de bara jagar varandra o ska para sig…. de är ett år.

dib_skinny
0

Kastrering kanin/marsvin hane

630:-

djursjukshuset i malmö

jag kasterade hos andra veterinär och fick betala 550

FeliciaS
0

Jag (pappa) betalade ca 500 kr (kommer inte ihåg och hittar inte kvittot). Det gick bra, men han var lite hängig efteråt. Risken kan ju vara den att de inte vaknar upp men oftast går det bra :)

#4 Vilken medicin?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Chippers
0

#7 Antibiotika.. de sa iaf när jag ringde att "Medicinen ingår i priset då" ….

#5 Att de jagar varann och parar sig är ingen fara, så gör de allra flesta hanar i början då de ska bestämma rang. Testa att fortsätta ha de ihop på golvet nån timme, och sen sätta ihop de i en stor, nystädad bur. Har du redan testat det, isf vad hände? Har du haft de ihop ngn dag? De brukar ju lugna sig efter ngn/några dagar då de bestämt rang. Men skulle de fortsätta bråka dagligen osv så tycker jag absolut inte att de ska bo tillsammans.

Har du honor i samma rum?

aliciia
0

Är det inte en ganska stor risk att kastrera´ett marsvin.. eftersom att dom är så små..

[jejjas]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska Kastrear Billy å det kommer att kosta 450 på vara vet, vet sa att det är lika stor att kastrera en katt som marsvin..

FeliciaS
0

#9 Jo, det finns ju risker med allt. De bör vara i 10-12 års ålder, i bra kondition osv. 

#10 Vadå "lika stor att kastrera en katt som marsvin"?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[jejjas]
0

11# ja vetrinären sa det när vi prata med han förut, det är ju stor risk att söva alla djur..

[sweetestperfection]
0

# 11 Ser jag helt fel eller ska marsvin vara 10-12 år innan de kastreras? Skyller på att jag är morgontrött.

Hatasallad
0

#11 HAHAHA! Du menar 10-12 månader? ;)

Mari
0

#10 Det är inte alls samma risk att söva en katt som med ett marsvin! Marsvinen är så mkt känsligare!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[sweetestperfection]
0

# 14 Ja..såklart, de måste vara månader. Skönt, då är jag inte helt borta då. Va kul saker kan bli när de blir galet.

Hatasallad
0

#16 Ja, hur ofta är det att ett marsvin blir 10-12 år? ;)