Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1136 ggr
Fiona
0

Bad frågor!

Jag har några frågor gällande att bada marsvin. Kan ju börja med att jag bara kmr att nämna Kålan men hon har en kpomis. Kålan bor i ett förråd men en temeratur på 5-10 + grader.Jag kan lova att hon mår prima fast det är lite kallare än inomhus, det är inget drag! 

1.Kan jag bada henne ändå?, detta eventuella bad är inför en PET-utställning.

2. Vad ska det vara för temperatur på vattnet ?

3. Vad ska man använda för schampo ?

4.Hur går man tillväga när man ska torka henne ?

hmm det var väl dom viktigaste frågorna, tacksam för svar :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

1. Trots att hon inte bor innomhus? Jadå, men det är väldigt viktigt att hon blir torr efteråt - det är viktigt även om marsvinet bor innomhus, men extra om det är svalare där buren står. Behåll henne gärna inne i värmen för länge än för kort tid.
2. Runt fingervarmt bruka rjag ha.
3. Hundshampoo funkar bra, men jag vet att somliga andvänder head & shoulders och barnshampoo (som är väldigt milt).
4. Först torkar du henne med en handduk, då den blivit blöt så byter du till en torr och trokar ännu mer - sen behöver jag ofta byta till ytterligare en torr handduk. Efter det så plockar du fram hårfönen - ställer henne på golvet framför dig och börjar föna. Håll handen imellan fönen och marsvinet så att du känner att det inte blir för varmt. Jag tycker det är svårt att få dom helt, helt torra med fönen. Så sen brukar jag lägga dom på något varmt ställe, invid elementet eller på två flaskor fyllda med vatten och inlindade i handdukar eller liknande.

Hanna 

Fiona
0

#1 aha så jag kan ta in och bada henne ? blir inte det för stor temperaturskillnad ? Annars har jag eluttag mm där hon bor!  tack för svaren ! :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Wiizy
0

#2 - Nej de blir det inte. -.-'  du kan ta in henne utan problem. :)

Mest nyfiken, varför har du henne inte inne?

Fiona
0

#3 okej tack! Det var så att när jag fic Kålan och nu den döda Pepci (R.I.P) för cirka tvåår sedan , jag räddade dom från att dö. Då sa mamma att jag fick ta dom sålänge dom inte behövde bo inne, ja och så har det blivit! Men ska övertala mamma att jag får flytta in dom till höst ;)

Jenny

Wiizy
0

#4 - aha okej…

Fiona
0

Men om jag ska lägga henne på flaskor, hur får man dom varma ?

Vill även tillägga en fråga :

Man badar henne i handfastet va ? Hur mkt vatten ska det vara i ?

Jenny

Stj3rnfallet
0

#6 Sätt varmt vatten i =) Är nog lättast så :P I petflaskorna alltså eller vad du nu använder för flaskor.

Fiona
0

#7 aha okej ty ;)

Jenny

Fiona
0

putt skulle vara tackasm för frågan som jag lade till i inlägg #6 ;)

Jenny

Wiizy
0

Hm, jag har till benen tror jag, under hakan ska vattnet vara iaf…

lomsen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här badar jag mina och har varmare än fingervarmt för de har högre kroppstemp än oss. Mina bor också i förråd ca 10-14 plusgrader men jag badar dem inne och ser till att de är torra innan de släpps ut igen, Har dem i en kartong eller nåt medan de torkar, eller i transprortbur, jag blåser bara de långhåriga. Ge gärna nåt gott typ persilja efteråt för att de varit duktiga! Milt schampo bli nog bra. Jag har special men en som köpt ungar av mig har barnschampo.

Lycka till

FeliciaS
0

1. Visst kan du bada henne ändå, men hon får inte sättas ut i buren förrän hon är 100 % torr igen. Så torka får hon göra inomhus.

2. Temperaturen på vattnet ska vara ungefär densamma som när du duschar. Det får absolut inte kännas kallt eller brännas. Så lite mer än ljummet är väl lagom, dvs. liiite över kroppstemperatur.

3. Ett milt djurschampoo eller barnschampoo är bäst, antingen smådjurschampoo men ett hundschampoo funkar precis lika bra. Doftfritt skulle jag rekommendera. Jag använder Fyra Ess hundschampoo, ett giftfritt och milt schampo som inte irreterar ögon eller luktsinne.

4. Torka henne först handdukstorr, föna sedan försiktigt på låg värme tills hon är helt torr.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

jag brukar ha ganska varmt, (absolut inte så det bränns) dom verkar tycka det är obehagligt annars. tvättar med smådjursschampo, blondie brukar få balsam

Helena

Fiona
0

Tack för alla svar, har också Fyra Ess djurschampo ;)

sajtvärld kan låsa tråden ;)

Jenny

CamillaS
0

#14 oki, då gör jag det. :)
//CamillaS - Medarbetare på marsvin.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer