Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1155 ggr
Caspia
0

Export av marsvin

Är det någon här som har erfarenhet av att exportera marsvin från Sverige till USA?

Hur reagerar marsvinen av att flyga? (tryckförändringar osv). Är det vanligt att de inte överlever resan?

Envishet och drömmar

paronskrutten
0

jag skulle nog inte våga, vet ej hur det är dock

Helena

Abico
0

Smågnagare fraktas väl inte i någon större utsträckning med flyg vad jag vet :/ Vovvar och liknande är ju en annan sak. Men man kanske kan kolla med djurparker som fått hit smådjur? Då har man ju något att jämföra med…

Hanna 

Cavia
0

Sophie E/Luneas har exporterat djur till USA…hör med henne!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Jag skulle inte utsätta marsvinen för en sådan önodig stress, att flyga de någonstans…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

jag tror inte det är nån större fara att dom skulle dö under transporten så länge dom sköts ordentligt. Sen kan dom ju självklart bli stressade men jag är inte så säker på att det måste vara värre än en längre bilresa. Jag har en importerad skinnyhane (dock inte jag som importerade honom) och han klarade flygningen fint. Det är ju ganska vanligt att man exporterar/importerar djur när man vill ha in nya raser/färger i landet.

Abico
0

Ska djuren sättas i karantän när dom kommer med flyg?

Hanna 

idipidi
0

Det är ingen karantän för marsvin, nej.

trocadero
0

Fast man bör ju sätta djuren i karantän själv för att undvika att dom tar in nån smitta till resten av djuren man har.

vidar_valkyria
0

Kontakta  Imargos  här på forumet  hon har inporterart djur Från både USA och Ryssland  hon vet nog det mesta som är värt att veta:-)

Caspia
0

Tack, fast nu är det inte frågan om att importera utan att exportera. Men jag ska höra med Imargos och även Sophie.

Envishet och drömmar

vidar_valkyria
0

#10 vad är skillanden om dom flygger här ifrån eller till dom länderna  hanteringen är den samma:-)

dib_skinny
0

hantering kanske men inte regler på flygplanet eller allmänhetsregler

FeliciaS
0

#5 Jovisst är det så, men då är det ju återigen "vill ha" och inte att tänka på marsvinets bästa, eller hur?

Mvh Felicia

trocadero
0

#13 Det beror ju på vad man menar med "vill ha" och skulle jag börja disskutera det har så skulle jag nog sabba hela tråden med mina (enligt vissa) märkliga åsikter =) . Man kan ju inte alltid sätta en individs bästa före allt hela tiden. Då skulle man ju tex inte kunna föda upp marsvin då det är risk att honan dör. Att tex ta in "nytt blod" kan kanske en hel ras dra nytta av. Men sen ska man ju inte flyga ett och samma marsvin kors o tvärs för nöjets skull, men det tror jag ingen gör.

FeliciaS
0

#14 Njea, det finns ju risker på olika hög grad också… Parning är ju ändå något naturligt för artens överlevnad, det är ju inte flygning direkt =P

Mvh Felicia

Caspia
0

Nej, kapa inte tråden för egna diskussioner, tack. :)

Envishet och drömmar