Toxicos...?
Min Himalaya hona ska snart få ungar och hon ligger mest i sitt hus och vilar och ser lite hängig ut så jag är lite orolig om hon har fått toxicos. Men enligt mitt "levande uppslagsverk" till lillasyrra så är det inte någon fara så länge hon äter och rör sig litegrann i alla fall, är det så? Skulle vara skönt att få slappna av lite ^^.

Nån som vet?
Förresten kan man göra något annat för dem än att ge dem kortison om de skulle få toxicos, kan väll vara ganska svårt att få tag på då man inte kan ta marsvinet till veterinären…
:/ Kan tyvärr inte ge något uttalande. Jag kan ju ha fel och om du då litar på mitt svar, så kan det ha riktiga följder för henne… :( Vill inte att min diagnos ska vara liv eller död för honan O.o
Man måste nog vara hos honan för att se hur hon beter sig för att veta om det kan vara toxicos, ändå. De enda som kan veta om det är toxicos eller ej, är de som är med honan.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
ett tips är att lukta på hennes andedräkt.. de honor som toxat här hemma har iallafall luktat som aceton ungefär.. de brukar se slöa & sjuka ut.. men om hon äter bra så brukar det inte vara ngn fara.. men jag är ingen expert på det hela..
I tidigt skede kan de vara slöare än normalt och kinkigare med maten. Det knepiga är att i så tidigt skede att det är möjligt att rädda honan så är det svårt att känna igen symptomen och vissa honor är slöare och äter sämre utan att det är någon fara.
Om det har gått så långt att de luktar har de brutit ut och är svårare att bota (då behöver man kortison och måste vara väldigt envis med tvångsmatning och det är alls säkert att det går ändå).
Men så länge hon äter helt normalt är det i alla fall ingen fara.
Jag har haft en hona som toxat.Jag var till veterinären då fick hon vätska och näring för hon slutade äta. Sen handmatade jag henne i flera dagar hon va lite piggare ibland men åt aldrig själv,sen luktad dom surt precis som andra sagt. Hon dog sen tyvärr, det är väldigt svårt om dom toxar finns inte så mkt att göra. Det jag sen fick höra av folk jag känner som har haft honor som överlevt toxicos är att dom inte gjort någonting alls. Bara låtit honan vara så klarade hon sig sen. Tror inte det finns så mkt att göra heller, utan det bästa är nog att bara låta henne vara och avvakta. Min hona fick även en cortison spruta hos veterinären, hon kastade då en död unge eftersom cortison e fosterdrivande. Jag hoppades då att hon skulle bli bättre men de blev hon inte,så antingen hade hon fortfarande foster kvar eller så var det helt enkelt inget man kunde göra.

Hon kastade tyvärr sina ungar idag, men man kan ju i alla fall vara glad åt att honan verkar må bra hon är mycket piggare nu…
ja men de e ju jättebra att hon mår okey:) det får du va jätteglad över!

#6 Jag tror inte att hon fick toxicos och att det var därför hon kastade ungarna jag tror mest att det var för att de var döda. För att om hon hade haft toxicos så tror jag inte att hon skulle må så jättebra nu jag tror att hon fortfarande skulle vara hängig och det. Men hon åt ju bra och var ute och rörde på sig. Men hon verkar ju må bra nu och det är ju det viktigaste.
#6 Tråkigt att hon kastade ungarna, men som #8 säger, så var de kanske redan döda. Du får vara jätteglad över att hon mår bra nu i alla fall ^^

Ja, det är ju tur…
Hon äter och rör sig normalt men hon är ganska tunn så är det nått man kan göra för att hjälpa dem på traven att få tillbaka sin ursprungliga kroppsstorlek?
Hon väger ungefär 200 gram mindre nu än innan hon blev dräktig.
Ps. Tack för hjälpen!
Min hona vilade och var ovanligt lugn innan hon skulle föda men allt gick ypperligt bra :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Havre är nog bra att ge om du vill att hon ska öka vikt :) Det fungerade i alla fall för att få mitt lilla sjuka marsvin att hålla vikten förut.
Ja, havre är bra ;) Innehåller mycket energi!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Okey, nu ger jag henne havre, korn och pellets plus lite vitaminer i dricksvattnet är det bra tror ni?
Och grönsaker också, förstås? ;) Då tror jag det är bra. :)

ja det är bra. hoppas det löser sig för ditt marsvin. sänder en varm klapp till henne o puss i pannan. :)