Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 439 ggr
Cissilini
0

Burskåpsfrågor

Har ev ett burskåp på G nu som jag sett är till salu,

Men eftersom jag är ny på detta med burskåp så skulle jag gärna vilja veta vilka mått jag ska ha som krav när jag köper ett sådant?

Något mer utöver mått som jag bör tänka på?

Och vad är ett rimligt pris ca?

idipidi
0

Det beror ju helt på vad du har för krav på hur dina djur ska bo. Hur många marsvin har du tänkt dig per bur som mest?

De flesta burskåp som säljs är väl komplementbackar med ställning. Dessa burar är godkända för två marsvin.

Cissilini
0

Jo det var komplementbackar på det här burskåpet jag fått nys om, vet inte till 100 hur dom ser ut faktiskt :-/  så då är det 2marsvin/back då?  Kanske ganska lagom, hade tänkt mig i storlek för 2-3st i varje så.. känns som om det är lättare att göra rent i lite mindre burar än som den jag har nu till mina 2honor som är 120cm bur :-)  Så jäkla knöligt!

idipidi
0

Komplementlådorna är plastlådor från IKEA. Innermåtten i spånhöjd är 48*86 cm.  
Nackdelen om man ska föda upp är att det blir trångt att ha hane + två honor som är en vanlig lösning. Många har det ändå, men det är enligt gällande regler (och sunt förnuft) för trångt. Inte heller två honro som båda har kull är godkänt att ha i en back.

idipidi
0

Jag ser inga nackdelar med större burar utan bara en massa fördelar. Djuren mår bättre!

När jag byggde nytt gjorde jag burskåp som i innermått är 180 x 60 cm. Sen kan man dela av varje plan till två lite olikstora burar vid behov. Minns inte måtten nu men om man delar av är det godkänt att ha fyra marsvin i den större buren och tre i den mindre. Jag använder de större avdelade burarna till två honor + hane och de mindre till avelspar. I möjligaste mån får honor som är dräktiga och har kull gå på en hel länga tillsammans, alltså 180x60 cm.

trocadero
0

Man ska ju också tänka på att man måste städa en mindre bur oftare. En större bur behöver man kanske bara städa en gång i veckan medans en mindre bur kanske man måste städa två ggr i veckan.

Så om man tycker det är krångligt eller lite jobbigt att städa burar ofta och bara har några så kan det vara en idé att skaffa en så stor bur man bara kan så behöver man städa ännu färre gånger, även om man kan tycka att det är lite krångligt. Det är också ett alternativ.