Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1116 ggr
Mymlan
0

Luzern pellets

Kan man ge detta helt utan att ge dem hö?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

paronskrutten
0

Skulle inte jag göra :/

Helena

Mymlan
0

Men luzern är av rent hö inget annat i dem.

trocadero
0

De flesta lucern sorter jag sett innehåller väldigt för mycket kalcium. Sen tycker inte jag att man ska ersätta hö mot något.

Stj3rnfallet
0

#3 Finns ju olika sorter…

Mymlan
0

#4 Som ge exempel..

Stj3rnfallet
0

#5 Den jag Pm:ade dig om =) Den ska tydligen bara heta så.. Sen fanns det andra som det var tillsatser i.. Kan kolla upp vad de hette..

Mymlan
0

Krafft Lusern Pellets.

Stj3rnfallet
0

Fanns nått som hette Krafft Lusernstrå, men det hade tillsattser i, bl a melass. Vad nu det är :P

trocadero
0

krafft lusern mix innehåller ju minst kalcium, men hur mycket kalcium brukar hö innehålla egentligen?

idipidi
0

Lucern är inte hö av gräs utav av lucern, alltså alfaalfa. Det är extremt kalcium och proteinrikt om man jämför med hö och då menar jag verkligen extremt. Det funkar som tillskott till framför allt växande, dräktiga, digivande djur eller att ge under korta perioder om man inte får tag på hö. Men i längden är det absolut inte bra.

Stj3rnfallet
0

#10 Det var en som sa till mig att man kunde ge det lika gärna som hö.. Att de inte mådde sämre av att få enbart det istället för hö. Men jag vet inte =)

idipidi
0

#11 Den personen hade i så fall inte koll på näringsvärdet. Främsta anledningen till att pellets inte anses så bra för marsvin i större mängder är att det innehåller en hög andel lucern. Att ge ren lucern är såklart värre och att ge det som ersättning för hö…

Men visst intehåller det ganska mycket fibrer så magarna fungerar ju som de ska och så. Men på sikt riskerar man absolut att dra på djuren njur- och urinvägsproblem.

parsley
0

Lucern eller alfalfa är en ärtväxt. Den säljs som foder i olika former bl a pellets, som förmodligen inte skiljer sig från annan pellets i formen, samt hackad strå. Jag ger en del av mina små mängder av hackad lucern som kraftfodertillskott. Som kraftfoder tillskott fungerar det utmärkt, men det kan absolut inte ersätta hö, eftersom både konsistens och näringsvärde är annorlunda.