vit klump ? :S
Hej alla!
för någon månad fick min lilla nonself hona missfall :( jag fixade buren så hon fick vara ifred, men ändå fick kontakt med sin burkompisar. Hon åt och drack och var pigg och så.. aa precis som vanligt, men 4 dagar senare hittade jag henne på morgonen.död men det var någon vit/grå klump som satt fast i pälsen. hon hade det inte igår kväll och det fanns inte nånting som hon kunde fått det ifrån, vill bara veta om var DET som gjorde som hon dog.. har aldrig sett nånting liknande ! :S

Varför gick hon ensam, det är ju knappast snällare bara för att hon föder död födda ungar? eller har jag fel angående det…
Hur gammal vart hon?
Jag har ingen aning vad det kan ha varit… Det kan ju ha varit något medfött fel på henne som inte visas? Kanske plötslig död?
Citerat från Humlans marsvin:
_"Marsvin liksom andra bytesdjur döljer sina sjukdomssymtom (tecken på svaghet) så länge det bara går. Därför kan det gå väldigt snabbt från och med det att marsvinet börjar bli synligt dåligt till att det dör, och ägaren kanske inte hinner uppmärksamma detta.
Det finns många sjukdomar som kan leda till en plötslig död såsom hjärtattack, infektioner, överhettning o.s.v. Har man flera marsvin som dör inom en kort period är det viktigt att ta reda på om det rör sig om en smittsam sjukdom, så att inte fler djur drabbas."_
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

1 # jag delade bara av buren, hon bodde med pappan till ungarna just då, han skulle bara försöka para sig igen. hon var snart 2 år , hon hade fått 3 kullar innan.