Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1822 ggr
Abico
0

Blanda eget torrfoder.

Jag ska ta och blanda eget torrfoder till grisarna. Men jag vet inte riktigt vad det ska innehålla. Dels tänkte jag ha Lottie pellets i, för att dom tycker det är så ruggigt gott ;P Men sen… Kornkross, Havregryn?

Hanna 

paronskrutten
0

Jag brukar se till att dom får i sig så att dom orkar helt enkelt. En gång i veckan ger jag dom en liten näve pellets blandat med havre, i grönsaksväg ger jag morot och potatis för kolhydraterna när dom springer så mycket som dom gör.
Men du har ju små grisar, om jag var du hade jag gett lite extra helhavre i bara, det räcker.

Helena

Abico
0

#1 - Okej. Ja, jag har ju Vincent, Donken och Greta som ska ha lite mer på kroppen och sen behöver Sune lite också så han inte tappar bort sin magge. Men det käns inte helt bra att ge dom enbart Lottie pellets för att få ordning på vikterna. Var köper du havren då? Därifrån jag köpte nu för att så havre i kruka, där står det en öppen "tunna" som man får skopa själv ur, grejen är att det springer råttor där… Så jag vet inte om jag vill ge det till grisarna…

Hanna 

paronskrutten
0

Jag köper i en typ hästfoderaffär, lösvikt. Men det är kanske lite långt för dig att åka ;) Nej, jag skulle nog inte ge "råttsprungen" mat till mina grisar. Vad har du för Lottie-sort?
Havregräs är ju jättebra att ge i grönsaksväg också, mycket näring, jag brukar ställa en stor kruka inne på golvet så att dom får klättra och hämta stråna själva direkt från krukan.

Helena

Abico
0

Okej ^^ Vaddå långt att åka, var det en pik eller? ;P Vi har Sussies häst och foder en bit härifrån… Det ligger ju inte mycket längre bort än jordnära, dit kan jag nog ta mig.
Jaaadu… Vad ger jag för sort *S* Jag har slängt påsen nu då.. Men den är blå och gul iaf. ^^
Havregräs är kul :P Men jag märkte att mitt blev så underligt vitt och ludet…

Hanna 

paronskrutten
0

Ja, det var en pik^^ Oh, det verkar lovande, havre brukar vara superbilligt när det säljs som hästfoder.
Hmm, okej^^
Oj, det låter som mögel

Helena

Abico
0

Misstänker att någon övervattnade det…

Hanna 

CamillaS
0

har du blandat eget torrfoder Hanna? vad blev det i det?

Abico
0

#7 - Nä, jag har inte fått tummen ur direkt ;P

Hanna 

CamillaS
0

ha ha.. :)

vidar_valkyria
0

#5 havre över huvudtaget är dyrt i år och speciellt foder havren då det är ont om spannmåk i år…….

marsvinlover
1

jag brukar också blanda eget torrfoder till mina marsvin jag brukar blanda in:havregryn torkade majs pelletstorkade morot och solrosfrön (osaltade)om du vill ha andra recept till marsvin kan du gå in på en hemsida som heter marsvinhuset där står det om marsvin och jätte många recept prova

FeliciaS
0

Mina marsvin får kornkross, skalat helhavre och pellets blandat som torrfoder. Annars får de kligröt som kraftfoder och en del annat. Finns ju en del varianter och tips i "Alternativt kraftfoder" :) Men helhavre är bättre än havregryn. De andra sädesslagen ska vara krossade och inte hela när de ges till marsvinen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus