Bråkar
Mina marsvin (båda är lite mer än 1 år) är brödrar och har alltid komit överrens.
Men på sista tiden har dom börjat tjaffsa. Och igår plötsligt så började dom klappra tänder och gick till anfall mot varandra. Det blev ett litet sår på mitt ena marsvin men annars inget.
Men jag undrar… är det rang dom bråkar om eller? Ska jag låta dom hållas och inte lägga mig i förrens det blir riktigt allvarligt?
Mitt tredje marsvin dog för en månad sen, kan det vara att dom nu "tävlar" om vem som ska ta över hans roll? Dom var aldrig i samma bur alla tre då det äldre marsvinet inte gick ihop så bra med dom två andra.
Blir bara så orolig när dom inte kan vara nära varandra utan att bråka. Är inte så van vid sånt här så jag känner mig lite hjälplös.
Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips om hur jag ska göra. Vill ju inte tvingas sära på dom…

Men dne 3e dör, han har inte ens varti samma bur - varför skulle dom då bråka om att ta över hans rang? Nä, det tror jag verkligen inte dom gör iallafall. ;)
Det sägs ju att man ska hålla hanarna tillsammans, till det blir blodigt allvar. Och ja, det låter som om dom gör upp rangordningen.
Ne jag undrade bara om det kunde vara så även om dom inte delat bur. Dom har ju ändå stått brevid varandra och sådär. Men då är det ju inte det som än anledningen.
Får väl hoppas att det lugnar sig.. tack för svaret..

hehe. ;) och jag sa väl bara att det inte var det? *S*
ja, det tror jag dom gör. slappna av lite, så länge det inte flyger päls är det väl ingen fara. :) *hoppas nån mer kunnig på hanar kommer* ;P.

om de bråkar mycket tycker jag att du ska skilja de åt
Jag tror inte det har att göra med att ditt förra marsvin dog, speciellt inte om de var i olika burar. Däremot verkar det som om dina marsvin har kommit upp i åldern då de "tävlar om" vem som ska dominera. Jag hade 2 st virvelpojkar från samma kull och när de var i 1-årsåldern ändrades beteendet och helt plötsligt började småbråka. Ingen fick direkt allvarliga skador, bara små tjuvnyp och påhoppanden så jag lät de hållas. Det tycker jag att du också ska göra. Se bara till att de har gott om plats att röra sig på och rengör doftkörtlarna med jämna mellanrum :) Beteendet kommer vara till och från under deras levnadsår, så var det iaf med mina killar (under parningsperioder var det småbråk).
#4 Varför då? Skulle man satt två tvillingbröder i olika rum en längre tid bara för att de bråkar? Knappast.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Dom har lugnat sig lite men står och smågnabbar imellanåt.
Har två burar till dom (som sitter ihop med varandra) som är ca 97x50 + 116x57 plus att dom har tillgång till golvet nästan hela tiden. Så plats har dom, så dom kan dra sig undan varandra när det blir för jobbigt :P
Får väl ta och rengöra dom lite och se om det kanske lugnar sig lite då ^^
Men tack för tipsen och svaren =)
#6 Okej, så bra, då verkar de inte ha direkt ont om plats :)
Mvh Felicia
#6 så länge det inte blir blodvite inblandat så tycker jag att du ska låta dom vara tillsammans. :)
sjag håller med #8 sålänge de inte skadar varandra ordentligt så är det bäst att de får lov att "göra upp"

#5 men om de bråkar väldigt mycket kan det sluta med att det blir blodiga slagsmål och då kan ett marsvin dö det vill du ju inte?muffin och kurre bråkade mycket i början fast då fick jag tipset att slånga en handduk på de och det funkar nu har jag haft de i 1 och ett halvt år och de har inte bråkat sen dess

det hände en gång också att muffin slåg kurre på ögat så det började blöda men då fich han extra mycket kel och två godisbitar
#10 Ja, om de bråkar så mycket att det blir stora sår. Men det har hon inte skrivit.
Mvh Felicia
Ne precis, dom har ju inte skadat varandra och nu verkar dom vara kompisar igen =)
Men om dom skulle skadat varandra ordentligt så hade jag ju kanske delat på dom så att dom hade fått chansen att lugna ner sig. Men som det verkar nu så har dom bråkat klart för denna gången. =)

#10 jag menar bara att om det händer men hon behöver inte skilja de åt bara om det blir alvarligt