Ny här. =)
Har funderat på att köpa marsvin i flera år nu, men aldrig blivit av.
Nu har jag tänkt göra slag i saken!
Har läst massa fakta om marsvin och tycker de verkar helmysiga.
En gammal pojkvän hade marsvin och dessa två töser var riktigt goa. ^^
Jag har bestämt mig för att det kommer bli 2 honor.
De kommer få bo i en bur på 120*60 och ha tillgång till mitt rum när jag är där (ca 20 kvadrat).
Vilken ras vet jag faktiskt inte, tänkte ni kunde komma med lite tips till en nybörjare. ^^
Marsvinen kommer köpas från uppfödare, lättare att se vad man får då.
Djuraffär är ju en ren chansning när det gäller temperament och sådant.
Hö och grönsaker kommer de alltid få, då jag har kaniner (liten uppfödning).
Men jag funderar lite på ifall jag kan ge de samma pellets som kaninerna får?
Ger mina kaniner Lottie, med smak av havre och vetekli.
Det står på påsen att det är kanin och marsvinspellets, men är lika bra att höra med er som vet. =)
Om inte, vilket pellets rekommenderar ni?
Marsvinen kommer enbart gå som sällskap, ifall det spelar någon roll.
Vad tycker ni jag bör tänka på?
ALLA tips är välkomna. =)
Har kollat runt lite bland artiklarna, men tyckte inte jag hittade något som hjälpte mig..
Men kanske var jag som missade. ^^
// Ninni
Välkommen till Marsvin.ifokus! :) Kul att du har hittat hit!
Jätteroligt att du ska skaffa marsvin, du kommer verkligen få två underbara kompisar för livet. Jag tycker att du bör ta marsvin från omplaceringshem i första hand, om det finns något i närheten. Annars är uppfödare bäst ;)
Du kan absolut ge marsvinen av den pelletsen, ett tips är att blanda med t.ex. kornkross eller helhavre :)
Har du möjlighet så är Oxbow Cavy Performance en mycket bra pellets till unga/växande marsvin och Oxbow Cavy Cuisine till vuxna sällskapsmarsvin. Pelletsen är jättebra och har bra näringsvärde för marsvin, dock är den lite svår att få tag i och hyffsat dyr (men man ska inte ge mycket).
Det finns en hel del Artiklar med bra fakta, många foderartiklar som kan vara till nytta. Kika runt lite på startsidan ^^,
Lycka till! Du är alltid välkommen med frågor till oss ;)
/Felicia, Medarbetare på Marsvin.ifokus
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Lottie havre och vetekli kan du ge till marsvinen också=) Använder det själv till mina…
Men det finns en pellets som är bättre och som är helt anpassat till marsvin, oxbow heter den.=)
Du bör tänka på att man inte ska ha marsvin och kaniner tillsammans, pga. många olika anledningar.
Lycka till med marsvins köpet!

Välkommen :D som #1 sa så tkr jag också att du ska kolla på omplaceringshem först, eftersom du endast ska ha dom till sällskap och inte avel/utställning. Jag tkr dt finns massa toppen Artiklar här, men kolla annars på www.svenskamarsvinsforeningen.se , www.marsvinsplaneten.nu på dessa sidor finns dt bra fakta :D Kolla även i tidningar, om du har tillgång till ex. MarsvinsMagazinet eller PETS osv.. :P Lycka till ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Måste tillägga en länk: Humlans marsvin, superbra :)
Mvh Felicia
#1: Omplaceringshem tänkte jag faktiskt inte på, tack. =)
Dock vet jag inget som är direkt i närheten.
Bor i Smedjebacken (Dalarna) och närmsta omplaceringshem som jag vet om är i Söderhamn, vilket är ca 24 mil. =/
Sen angående fodret, så brukar jag blanda i helhavre och torkad persilja i pelletsen. =)
#2: Att inte ha marsvin och kanin tillsammans vet jag. ^^
Men alla kaninerna bor utomhus, så det är ingen fara. =)
#3: Tack för länkarna, men den sista funkade inte. =/
#5 Okej, synd att det inte finns närmare, men transport går säkert att ordna med Djurtransport.ifokus :) Låter som en bra kraftfodergiva för marsvinen :) Det ska vara Marsvinsplaneten.net ^^,
Mvh Felicia
#6: Ja, där går det ju alltid att höra sig för.
Det är ju iaf 2-3 månader kvar tills jag tänkt skaffa marsvinen. =)
marsvinsplaneten.net funkar inte heller. =S
#7 Okej, så bra :)
Mvh Felicia

Hej NinniH ^^
#8: Tack. =)
#9: Hej Hatasallad. ^^