Flockledare?
Hejsan!
Jag skulle vilja veta hur man ser vem av två marsvinshonor som är "flockledare"? Elleralltså, hur man ser vem som står högst i rang?
/Maria
Hos mig är det den äldsta honan som står högst i rang, hon är störst, och vill hon ha någon speciell matbit så förväntas det att den ranglåga ska lämna över den. Om marsvinen är ganska jämlika i sitt sätt och ålder å sånt så kan det kanske vara ganska svårt att se vem av de som bestämmer, men för mig är det självklart :P
Hanna

Okej, hmm… Jo, våra är ju lika gamla o vi köpte dem samtidigt. Men ibland håller de på att "biter" lite och hackar på varandra, men det kanske inte har ngt med det att göra..
Det brukar gå att se vid matdags… Här är Calypso (kastrerad hane i flock med 3 honor) ledare, han kan sno mat från alla samt visa dominant beteende och puffa med huvudet och då ryggar de andra tillbaka..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Ok.. får försöka att kika lite extra på dem när de får mat för att de vad de gör.. Men är de möjligt att de är jämnlika, alltså inte har ngn flockledare?

ibland tycker jag att det finns tydliga "ledarmarsvin" i en grupp av marsvin, ibland tycker jag det verkar som om de är mer jämlika. Jag har haft ett par tydliga "ledarhonor", t ex en ilsken "tant" som satte sig i respekt hos andra marsvin. En annan hona blev lite av ledarhona eftersom hon var så förståndig. Många marsvin sätter ju sig längst bort i hörnet när man städar, men inte hon. Hon satte sig mitt i städning och berättade för de andra marsvinen att det är fullständigt ofarligt att få buren städad.

ok.. Men om man har två marsvin kan de alltså vara jämnlika?

#7 Så söta ;) Vad kul det ser ut med marsvinet i högra hörnet, kort päls på kroppen men långt släp.. haha ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Så här tycker jag verkar vara: Marsvinet som bestämmer tar matbiten först. Det andra marsvinet tar matbiten när ledarmarsvinet tuggar, sen samsas de och äter tillsammans.

#8 Det är Tingeling. Min 11 åriga flickas. Hon är nog en blandning an self och sheltie skulle jag tro. Väldigt social och kelig.
Här är det jag som leder flocken!

#11 okej, hehe ;P