Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 944 ggr
Emma-U
0

Hur gör bur? (haha)

Jag har sett så många bilder på hur ni har Billy bokhylla som bur och allt möjligt - och då uppstår en fråga.
Hur gör ni rent där i?

Jag har det väldigt lätt - har en vanlig bur för två marsvin och den går precis i en extra stor sopsäck. Jag trär på säcken och vänder upp buren. Sen stoppar jag in buren i duschen och får den riktigt ren.
Men om man har en sån stor bokhylla - hur gör man då rent buren på enklast och bästa sätt? Den kan man ju inte kasta ner i badkaret och skölja av ^^

Avslöja era hemligheter - jag funderar nämligen också på att skaffa en stor och ordentlig bur till mina grisar.

Och när vi ändå är inne på det ämnet - jag har alltid hört att marsvinens hem inte ska stå på golvet då det ofta kan vara drag där. Oavsett om man har öppet eller inte så stiger ju värmen och det är som kallast på golvet.
Borde inte det gälla bokhyllorna också? Bör de verkligen stå på golvet? Kanske är det bäst att få upp dem en bit - men vad ska man då sätta under?

Så många frågor - förväntar mig några bra svar :)
Tack!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Abico
0

Jag har inte just en bokhyllebur, men jag vet att många gör på samma sätt som jag gör med mina hemmasnickrade burar. Det som gäller är att skaffa en stor foderskopa (för hästar) sedan är det bara att gräva ur buren och ner i en svart sopsäck. Jag andvänder också en liten sopborste (handmodell) med tillhärande skyffel för att skrapa ihop det allra minsta böset. Ibland kan man behöva tvätta ur buren och då är det bara att ta en disktrasa eller liknande och tvätta ur - superlätt! ^^

Hanna 

Mari
0

Jag gjorde lika som Abico, hade en hink som jag la allt spån och skit i och skyflade ut med en sopborste och skyffel. Nu idag testade jag att ta en sån här skopa man gör ren kattlådan med och den fungerade också bra fast man spiller lättare på golvet.

I kaninburarna som jag har ute så är det väldigt lämpligt, ta skottskärran under, öppna och ta en liten spade eller skrapa och skrapa ner allt i skottskärran och sen ut på gösselstacken ;)

Ska nog bygga en sommarbostad ute i stallet till mina marsvin i sommar så de kan bo där och då vill jag ha burskåp som man bara kan öppna och skyffla ut spånet ner i skottskärran eller kanske en hink :)

Nu vet jag ej hur du menar med bokhyllor på golvet? De står väl upp? Eller är det bara jag som inte sett de där hembyyggda billyburarna?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wiizy
0

#2 - Dom ligger…

CamillaS
0

#2 Bokhyllorna ligger på rygg, så det blir som en öppen bur. ska också göra en sån. :P

Emma-U
0

Ja precis, jag menar att man köper en vanlig bokhylla på t.ex Ikea, lägger den på rygg och låter bli att sätta i hyllplanen såklart.
Men så tänkte jag ockås på springorna som där är mellan träet - där de olika skivorna är ihopsatta menar jag - kan det inte läcka ut kiss där? Eller finns det något bra sätt att täta det utan att de tar skada?

Det låter ungefär så som jag hade tänkt mig att man skulle göra. Det blir ju lite bökigare än vad jag har det nu, men det är det värt. De måste ju ha det bra mycket roligare med så stor plats.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Maten-compani
0

#5 Du klär botten och sidorna med plast matta. Vanlig sådan man har på golv. Heltäckande. Den är lätt att torka ren.

Emma-U
0

#6 Okej, det låter ju i och för sig logiskt ^^

Tack.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Sandra-B
0

Jag har tidningar i botten i mina burar och ett lager spån över.

Jag lyfter upp tidningarna med spånet på och tömmer ner i sopsäcken som jag har i en stor "papperskorg".
Till det spånet som hamnar på burgolvet sopar jag också upp med en liten sopborste med sopskyffel precis som #1.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Maten-compani
0

#7 Det är inte alltid lätt och se hur andra gjort och inte heller så lätt att komma på själv. Vill du få skarvar täta så drar du med limpistol eller silikon längs skarvar. Då håller det garanterat tätt. Glad

toodiloo
0

jag har en såndär städskopa, som jag tror att det kan finnas en liten borste till också.. . o skopar ur allt helt enkelt o stoppar o sopåsar..

Facklan
0

Nu har jag börjat få klämm på mina burar ;-)

Jag har en stor borste med skopa jag öser ner spånet i sopsäck använder en sopsäck till 2 byten o 2-3 mockningar ….

jag har tidningspapper under sågspånet o dessa åker tillbax i pappersåtervinningen … jag tror att det är ok ..dom är ju bara lite kissade på ….

mina burar pallar jag inte tvätta varje gång jag ser till att torka av dom med en microduk efterom då behöver jag inget rengöringsmedel ..så det är det som passar mig bäst !

Bokhyllebur har jag på "G" .. dock är det ju inte så nödvändigt eftersom dom har 2st gallerburar …. det är dock smart att har ett bra golv jag hade tänkt köpa nått billigt golv o silicon täta ….

har man tidning på botten blir det inte så snuskigt o det är klart lättare att städa detta är min mening o erfarenhet … jag har även testat att ha bara tidning o fleece men det gick inte alls det luktade bajs o kiss med en gång … jag kanske gjorde fel…