Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2359 ggr
Stormviskaren
0

Gallerbitare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad gör ni åt marsvinen som är gallerbitare? hur får ni dem att sluta? ljudet gör mig galen, mitt i natten biter han så ingen i huset kan sova.

(bilden har inget med inlägget att göra)

Abico
0

Jag känner igen det där - fast för min del så var det en hamster det gällde. Jag fick nog aldrig riktigt stopp på det, men jag provade att gå och blåsa honom på nosen när han satte igång och klappa hårt i händerna för att han skulle komma av sig.

Hanna 

Fiona
0

Hmm kan man inte typ stryka på Ättiksprit ? dom gillar väl varken smaken eller doften av dt ? Dock är jag inte 100 % säker på att dt är ogiftigt ..

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Abico
0

#2 - Det märker vi väl XD

Hanna 

Stormviskaren
0

hahhaa. jag gav honnom en kudde att sitta på, så nu är han tyst. de är ju så att han är sjuk. så han var jätte kall. så antagligen försöte han säga till om det. men jag har en annan hane som biter jämt och jag blir galen, jag har till och med kastat gosdjur på buren för jag blev arg på honnom :S

Fiona
0

#3 moahaha men kanske försent för den lilla lilla grisen xD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Liinda]
0

Jag har också en sån hemma och jag vet vad du menar , det är omöjligt att sova till. Förut så hade jag burarna precis vid fotänden så då PETA jag till med tån på buren varenda gång han gnagade. Och nu när jag inte har burarna så så brukar jag tjoa till eller klappa ihop händerna vilket brukar avleda honom men det fungerar bara i början så det brukar oftast sluta med att jag sätter honom i en transportbur och sätter honom i köket :P

Creation
0

Har aldrig hört talas om 'gallerbitare' x) Mina grisar bet inte så ofta på gallret, mer än då de tiggde :P Gud, vad glad jag är över det nu, då era svinisar verkar vara ganska irriterande på nätterna ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

CamillaS
0

Byta bur till en utan galler? :P

jossan-pt
0

#8 Haha, det har jag gjort! Har en hona som biter på galler, mest när det är matdags, men även tidigt på morgon och så när hon är hungrig…nu sitter hon i en bur utan galler, och jag njuter av tystnaden…=P

Emelie-E
0

Åh, vad glad jag är just nu att jag inte har någon gallerbur^^
Jag hade blivit riktigt tokig ;/
Jag som blir tokig bara de biter på husen;S

Creation
0

#10 Jo, det brukade mina grisar göra ;) Fast de var inte ens på samma våning som jag, så det irriterade mig inte det minsta när jag sov :D

FeliciaS
0

Sätt upp grenar? ;) Jag vet inte vad man ska göra åt det, har inte det problemet då jag inte har gallerbur ;) Du får väl skaffa bokhyllebur istället *fniss*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Jag ryter åt dom så slutar dom, men dom är så uppfostrade så dom biter aldrig längre^^

Helena

CamillaS
0

har aldrig haft gallergnagare^^

Mari
0

Grenar hjälper inte min hane biter i gallret för att få uppmärksamhet speciellt mot kvällen då han är hungrig eller när han känner sig ensam..

ÄR GRYMT IRRITERANDE!

Den som kommer på ett botemedel kommer bli rikligt belönad :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wiizy
0

Jag har såna, som tiggde genom att alltid bita.

Blåste lite på dom varje gång, eller sa deras namn argt. ^^ sedan belönade jag. :)  men då fick dom ju fatta att jag alltid öppnae luckan innan dom fick. kom dom till den lilla "luckan" så fick dom, annars blåste jag bara på nosen.

Dom slutade efter 2 dagar… ;P

Mari
0

#16 min hane bryr sig inte att man blåser på han :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wiizy
0

#17 - PETA på nosen då…? jag har aldrig gjort det ,men då menar jag ju bara PETA jätte löst, det gillar dom ju inte, absolut INTe slå då… ;/

Tror jag läste att nån gjorde det här inne…

FeliciaS
0

Biter han på hela gallret eller bara på en del?
Du kan ju sätta upp knäckebröd som en "mur" på insidan, haha :)

#18 Om man bara petar de på nosen, varför skulle de bry sig? Och att putta till de på nosen är ju dumt. Så nja…!?

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Hey! Jag petar på nosen på dom när dom gör dumma saker, det gör inte ont, men dom reagerar och slutar med vad dom håller på med.

Helena

Creation
0

#20 Men du "knäpper" väl liksom inte på nosen? Inte nåt hårt, bara en liten putt?

paronskrutten
0

Nej, absolut inte

Helena

Mari
0

#18 Nej de fungerar ej, har testat att ta i nackskinnet men det hjälper inte mer än att han skriker och blir sur.
Utan 5 svin jag haft så är det hanen och hans mamma som har gnagit på gallret.. Jäkligt irriterande..

Har funderat på att kanske sätta typ plexiglas längst galret så de kanse ut men inte röra gallret :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#22 Ja, då är det ju ok ;) Så det funkar verkligen? Men det kanske beror på olika marsvins "reaktionsförmågor" och hur mkt de egentligen bryr sig om de slutar göra det dåliga eller ej.

Creation
0

#23 Varför inte bara ha plexiglas då? ;) Annars är det ju bara elakt mot de små stackars grisarna som kommer ränna in i plexiglas hela tiden ;(

FeliciaS
0

#23 Ja, plexiglas är väl bra ;) Om du inte vill köra på min knäckebrödsidé :) hahaha

#25 De "ränner" inte in i plexiglas, det är bara positivt med en kant de kan se igenom. Så ser de mer från deras ögonnivå och blir inte överraskade lika lätt ;) Mina marsvin tycker jättemycket om att kunnna se ut, de fattar absolut att det är en genomskinlig kant bara ;)

Mvh Felicia

Creation
0

Men du har väl inget galler bakom? ;) Jag menar, att grisarna kanske är besatta av gallergnagning och ser plexiglaset framför gallret :P

paronskrutten
0

#24 Jo, jag tycker det fungerar på alla, man tar deras uppmärksamhet liksom och dom backar med kroppen utan att flytta på fötterna, om du fattar vad jag menar? :P

Helena

Creation
0

Aa ;) Liksom "lutar sig bakåt" eller hur?

paronskrutten
0

Ah, typ^^

Helena

Mari
0

#25 För det är en plast galleribur jag har så de blir lite svårt med plexiglas överallt, de springer väl inte in i den om de ser att det är galler på andra sidan? :S

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se