Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 705 ggr
gulzebra
0

Bur, vilken modell?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska ha en till gris i flocken längre fram men först ska det köpas ny bur.

Fick Djurmagazinets reklam idag och såg den här! Nån som vet vad det är för modell? Är den bra? Finns det taklucka, kommer man åt i buren ordentligt osv?
Ser ut som en höhäck i den, är den avtagbar eller blir man tvungen att knipsa av den?
Hur är botten, är den stadig eller har den lätt att få sprickor?

Och slutligen - kan man färga en botten på nåt sätt? Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

paronskrutten
0

Tycker du ska bygga egen bur hellre faktiskt :)

Helena

gulzebra
0

Jag tänkte göra det, men orka ^^ Hade hemmabygge till råttorna förut och det blev bara pisslukt direkt.

Bor dessutom i en etta och det är görbra om det finns möjlighet att stapla vissa burar på varann - som tex om det inte funkar mellan nuvarande och nya marsvinet, då behöver jag kunna ställa en bur ovanpå för det finns inte plats för fler bredvid varandra. Eller finns gör det, men den platsen försvinner så snart jag köpt bokhylla om en sisådär 100 år :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

paronskrutten
0

Okej, men då är nog den där buren bra, en standardbur för ett okej pris, kör på den du^^

Helena

Creation
0

120x60 för 500kr är bra pris. Finns ställen som tar närmare 700-800 spänn! :| Hur många marsvin tänkte du ha i buren?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Jag skulle också föredra en hemmagjord, billigare och så får man den precis som man vill :) En 120*60 cm är för litet till 3 marsvin tycker jag (hade det ca 1 månad, kändes inte snällt mot grisarna). Den där höhäcken går att ta bort, det är som små "fållor" som man sätter den i. Jag hade som sagt en liknande bur innan. Det är mycket lättare att lyfta upp marsvinen när och hur man vill ur en bokhyllebur, tycker jag ;)
Du kan ju göra en hylla med 2-3 burar i varje, väldigt snyggt, smart och enkelt tycker jag ^^, Hanna (Abico) har en jättefin en.

#2 Jag har en upp-och-ned vänd bokhylla som bur, med plastmatta. Ingen kisslukt alls ;) Superbra verkligen!

Men smaken är som baken - delad! ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Hemmagjord är förstås alltid bäst ^^
Beroende på hur bra hantverkare man är xP

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Emma-U
0

Jag tror att de säljer ut de burarna nu för att de inte är tillräckligt höga enligt de nya stadgar som finns.
Jag var och köpte en ny bur idag och den är 120x59 och så är den riktigt hög - 60 cm.
Detta är i och för sig en kaninbur, men ändå.
Hon i affären sa att burarna de hade innan inte alls var lika höga men att de nu enbart är så höga.

Tåls att tänkas på.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

paronskrutten
0

Jo, det är jättebra att dom gör högre burar till kaniner nu :)

Helena

gulzebra
0

#4: Ja precis, lika bra att köra på om den är billig (om nu inte min lilla drömbur skulle dyka upp här… Enda stället jag kan köpa sån på är pwss men det är det inte värt). Om den nu är bra förstås, bra luckor är tex ett krav jag har, annars lägger jag inte en spänn på en bur :P
3 stycken är det tänkt :) Har 2 grisar nu, 1 till så är flocken komplett.

#5: För litet? O.o Kan jag inte påstå… Eller ja, det beror ju på hur mycket de får springa löst också förstås.
Själv är jag hemma hela dagarna så det finns obegränsat med tid för sånt, och skulle jag vara upptagen nån dag så är hallen helt säker att springa lös i utan uppsikt.

Först tänkte jag bygga om min gamla byrå till bur… Men jag pallar inte ifall det börjar lukta :P Då gör den sig bättre som utebur i sommar, bara att slå av baksidan och sätta på nån nätlucka så blir den perfekt ^^

#7: Fast måttbestämmelser brukar knappast spela någon roll. Finns djuraffärer som säljer guldfiskskålar tom trots att de är förbjudna. Sålänge de tjänar pengar på de så kan de gott fortsätta med det, det är ju inte djuraffären som bryter mot lagen utan den som använder olagliga mått till sina djur…

gulzebra
0

Missade;

#5: Burhylla vore rätt onödigt här. Ska bara ha 3 marsvin totalt, i en enda flock :P Men om något marsvin måste skiljas från resten så krävs det att det finns plats för en till bur, men en burhylla vore lite overkill då så enda burhyllan här får fortsätta vara smådjurshyllan jag har till hamstrar och möss ^^

FeliciaS
0

#9 Ja, jag tycker det ser för litet ut med tre marsvin i en 120*60 cm bur. Men jag har mycket inredning och grenar också ;) Sedan beror det på, som du säger, hur mycket de får springa fritt och hur mycket plats man tycker sina marsvin ska få ha :)
#10 Jaså, okej, då är det lite onödigt ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MikaTela
0

Bygg en sån bur jag har om du har etta och lite plats, 3 plan á 90x50 cm plus ett halvplan. :p Jag har ingen kisslukt, ingen plastmatta, städar 1-2 ggr/vecka, 3 marsvin, bor också i etta. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

gulzebra
0

#11: Precis. Drömmen vore en sån där 150-bur som finns på pwss, men jag har inte fått tag på nån sån här. Vill inte beställa heller iom att jag då får sätta mig på tåget och sen riskera att ändå inte få nån bur med mig hem…

Oh well. Troligtvis är den där buren, om jag köper den, bara tillfällig isf. Jag är nämnligen svag för stora burar och skulle säkert byta upp mig efter ett tag. Du skulle bara veta hur många burar det gått åt till mina råttor, numera har de en stor voljär och jag vill fortfarande byta mot större x)

#12: Man ska kunna bygga också :P Jag suger på att bygga. Byggde ett "dockhus" åt syrran i slöjden för några år sen, med bara 3 väggar och en vanlig träplatta som inte satt fast med de som botten… Jag ljuger om jag säger att det blev rakt Oskyldig