Munsvamp?
Såg idag att Elvis har några skorpor vid munnen.. Undrar om det kan vara munsvamp? Och vad man gör åt det i så fall?
Sen såg jag också att han har lite längre tänder än Disel, vad kan man göra åt det, mer än att ge hö?
Sen är han också väldigt geggig och sånt runt ögon och nos, han har blivit förkyld igen.. Något man kan smörja in honom med, så det lossnar?
Ja, skorpor runt munnen låter som munsvamp, har för mig att man kan sätta pevaryl på det.
det andra överlåter jag nån annan att svara på.

För att tänderna ska hållas nere ordentligt bör man ju ge dem grenar att gnaga på.. Men det kanske du redan visste? Här hemma ligger det alltid någon gren i buren (främst från äppelträd) + att "huset" är gjort av grenar som de kan gnaga på.
Giftfritt trähus går också bra att gnaga på ^^ Det brukade mina svin göra :)
Man brukar väl sätta ljummet vatten på geggan från rinniga ögon(om det är det du menar)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ge inga syrliga frukter eller grönsaker på ett tag. Jag har fått 2 olika svar från 2 olika vetrinärer. Den ena sa smörj med svamp salva ex pevaryl eller canesten ex. Den andra sa att det inte är svamp utan att det är som sårskorpor av det syrliga och att det inte behövs svamp salva utan bara paus från surt. Jag smörjade först men efter det andra förslaget gjorde jag så och det försvann utan salva. Jag ger bara syrligt max 1 gång per vecka och har sluppit det sedan dess.

#4 Vilka grönsaker/frukter räknas som syrliga/sura?
#5 - Päron, Äpple, Citrusfrukter och tomat - bla. :)
Hanna

#6 Bra, då vet jag det! ;)

Svamp verkade det inte vara iaf.. Det har i vilket fall försvunnit..
Jo, husen biter han allt på.. Men det var ett tag sedan han gjorde det nu. Och jag kan inte riktigt avgöra om hans tänder är för långa.. Men det känns som det;/ Får kolla mer imorgon.

#8 Vad bra att det har försvunnit då! ;D