Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1040 ggr
trocadero
0

terpentin förgiftning

Då det pågår en diskussion på råttor i fokus om hur andra djur än råttor regagerar på spån så undrar jag nu om någon har haft marsvin som blivit terpentinförgiftade?

Abico
0

Nepp, jag har aldrig haft marsvin som blivit förgiftade pga. spånet, inte heller reagerat på det på andra sätt än mindre nysningar när det är helt nystädat.

Hanna 

Stormviskaren
0

aldrig mina.. kan nya lite vid rengjort men inte annars.

Emelie-E
0

mina marsvin, eller iaf det ena nyser väldigt av spån.. Tog bort det igår, och la in hadduk och tidningar istället, och han nyser inte längre=) Den andra vet jag inte om det är spånet eller om han är förkyld..

[Liinda]
0

Nepp mina har aldrig fått det men jag har bytt till Toa-lätt ändå

FeliciaS
0

Allergiker har jag inte varit med om själv men har ju hört om marsvin som inte tål spån. Men sedan så är det olika spån på olika ställen, men ofta kommer det ju från tall eller gran. Spånet vi köper är inte så dammigt så jag och marsvinen tycker det är utmärkt :) Har Toa-Lätt underst som har oerhört bra uppsugningsförmåga och tar bort ev. kisslukt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

trocadero
0

Jag har aldrig hört någon veterinär eller kunnig marsvinsmänniska nämna att terpentinet skulle vara så starkt i spånet så att dom skulle bli förgiftade. Dom veterinärer som förespråkar fleece verkar ju göra det pga att spån kan damma och det "sliter" på tassarna..

FeliciaS
0

#6 Spån - slita på tassarna?? Hur menar de då? I det vilda springer de ju runt på jord, bark och allt möjligt.

Mvh Felicia

[PixelMollan]
0

Puttar upp

trocadero
0

#7 typ förhårdnader och liknade… vilket vi som har marsvin vet att man lätt kan åtgårda. Med "och liknade" menar jag väl mest rodnader och skavsår.

TRASAN
0

inte här iheller har jag märkt något på mina marsvin. :)

FeliciaS
0

Alldeles snart kommer en artikel om bottenmaterial där det står om terpentinförgiftining bl.a… Någonting helt nytt jag lärde mig, som avskräcker mig från att använda spån..

Mvh Felicia

trocadero
0

#11 okej…. Du har koll så att det inte är cederspån du sett innehåller mycket terpentin utan vanligt "kutter-spån"? Och att det finns bevis för at fler djur än råttor blivit sjuka av det. Ska bli intressant att läsa iaf. glöm inte bort all källhänvisning bara, den är jag extra intresserad av.

FeliciaS
0

#12 Den är publicerad ;) Handlar om bottenmaterial, står inte så mkt om just terpentinförgiftning men lite ^^,

Mvh Felicia

trocadero
0

#13 haha nej det var inte mycket alls…

FeliciaS
0

#14 Precis… Räcka ut tungan

Mvh Felicia