Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 429 ggr
Cuyi
0

Marsvins - mamman då?

Hej! Min kompis marsvin har precis fått marsvinsungar och nu undrar hon hur lång tid det ska ta innan hon kan paras igen! Tacksan för svar :)

/Karolina och Maria

Wiizy
0

Är inte det "självklart" att veta om man parar och läser på? o.O

[Liinda]
0

Jag är inte helt säker men 2 månader brukar vara en bra gräns tror jag

Creation
0

:/ Max 3 kullar per år, så vart fjärde månad kan hon få en kull. Men, jag tycker man inte borde ta mer än två kullar per år. Så en kull vart 5:e/6:e månad.

Men det där är sådan fakta man borde veta innan man börjar avla, så jag råder er att inte para era marsvin mer! Om ni inte vet det, kanske ni har bristande kunskap om andra viktiga delar som kan vara skadligt för marsvinens hälsa!
Ni borde kolla upp faktan innan ni tar någon kull!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Håller med Creation helt och hållet :) Nu slapp jag skriva en massa, tack ska du ha ^^, tss..

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mossedal
0

Som "ny" på detta forum tycker jag att det är relativt vanligt att frågor besvaras med "det borde du/ni veta".

Kanske är det så att vissa frågor som ställs gör att man kan ifrågasätta kunskapen om marsvin hos de som frågar - men kunskapen kommer ju knappast att öka om de som ställer frågor bemöts med alltför tuff attityd? Kanske går det att besvara frågan och samtidigt tipsa om ytterligare ställen som mer fakta kan inhämtas på, eftersom man bör ha omfattande kunskaper om de djur man vill avla på.

För handen på hjärtat - vad tjänar marsvinen mest på (förutom att alla kan allt om allting ;-)… Om de som inte kan så mycket känner sig utpekade eller förlöjligade frågar de ju knappast något mer igen - vilket antagligen går ut över något marsvin i slutändan. För visst är väl detta ett forum för utbyte av tankar, information, fakta osv… och inte ett forum i tävlan om vem som kan mest.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Creation
0

#5 Kände mig lite utpekad där ;) Men jag förstår vad du menar.

#0 Ledsen om jag låtit lite elak :/ Absolut inte meningen! Men tycker dock att det vore en bra idé om du och din kompis läste lite mer på olika fakta-sidor och/eller frågar saker ni inte vet här, innan nästa gång ni parar i alla fall. ;)
Ni ska absolut inte vara rädda för att fråga något mer! ^^
Man lär så länge man lever :)

Bra fakta-sida:
http://www.humlansmarsvin.se

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

#0 Det är lagom att para om henne när hon kommit upp i normalhull men inte blivit fet. Så det är olika från hona till hona. Att vänta länge mellan kullarna är inte ett sätt att vara snäll mot honan, tvärt om ökar man risken för komplikationer.

Fler än tre kullar ska man dock inte ta på ett år. (Även om jag stött på honor som verkar vara gjorda för att få ungar hela tiden och som troligen skulle må bäst av väldigt täta kullar.)

Cuyi
0

Glad Tack för svaren !!  Det är inte mina marsvin, och det är inte jag som äger dom eller liknande så jag är inte med i nåt era eller ni … Tack iaf ^^ !

/Karolina