Avelsfrågor
Går era avelshanar i pension vid någon viss ålder eller kan de hålla igång tills de dör?
Sen vill jag gärna veta hur stor risken är att honan och ungarna dör om hon skulle bli dräktig efter 1 års ålder utan att ha haft ungar innan. Har hört de som haft 3åringa honor, köpt en ny som sällskap som visat sig vara en hane men det gick bra att föda för dem ändå. Hur vanligt är det?
Om man har en hona med en hane, kan man flytta in henne till en för henne okänd hona sen när man tror att hon är dräktig?
Eller är det bättre att de två honorna får bekanta sig först och sen flytta ena honan till hanen?
Det var nått mer jag tänkte på men kommer ej på det nu, kanske kommer på det senare :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hanarna kan nog hålla igång tills de dör. Fast det kanske inte är att föredra o.O Tunga och stora hanar kan dock bli sterila med åldern.
Risken är nog rätt stor, i alla fall att ungarna fastnar på väg ut. Men det mesta beror egentligen på honan. Stora maffiga honor har nog svårare att klara en första gångs födsel utan komplikationer vid så "hög" ålder. En liten muskulös, slimmad osv. Hona har nog lättare i att få en första kull vid 1års ålder.
Om honan inte är allt för dräktig så bör det gå bra. Men ju längre man väntar desto sämre är det ju.
Jag kan inte svara direkt på 1:a frågan, inte andra heller, har bara precis som du hört att det har gått bra. Men även att det har gått dåligt i många fall… Men om man parar "med flit" så kan man lika gärna undvika att göra det efter 1 års ålder? Min hona fick sina ungar när hon var 1 år och 12 dagar, allt gick bra. Det var hennes första kull ;) Dock var det inte jag som hade sett till att hon blev dräktig, utan förra ägarna.
Jag skulle inte flyttat in henne till en helt okänd hona annat än väldigt tidigt in på dräktigheten. Men har de inte träffats först och man har planer på att sätta ihop dem när honan är dräktig kan man ju låta de träffas först :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Varför är det inte att föredra? Sliter det på dom eller är det dåligt på nått annat sätt?
Är det ännu dåligare om hanen i fråga ej har vart med honor förr?
#2 Min första hona gick med hane i ½år men blev inte dräktig förens i slutet av det halvåret så hon fick sina första ungar runt 5 dagar efter det att hon fyllde 1 år och det gick bra.
Undrar nu hur det kan vara med en hona som är 2 år. Har själv inga planer att ha ungar efter henne då jag tror hon är steril då hon inte blivit dräktig de gånger det testades när hon var ung.
Så det är bäst att låta honorna bli kompisar innan man flyttar ena till hanen? Och sen flyttar tillbaka honan till sin kompis?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

3: Nu menar jag typ om man släpper in en 4-5årig hane och förväntar sig att det ska bli ungar bara sådär. Har stött på hanar som inte vet hur man gör när man parar ens xD Men det är lite ot.. Men mänskliga män kan ju bli pappor när som helst i livet även om de är 95år. Har för mig att det inte finns något slutdatum för när hanar bör gå i avel lr så.
Det är nog bättre om han har vart med honor innan iom att han då förmodligen vet hur han ska charma dem och para sig med dem. Kanske kan vara stressande att gå med honor men inte veta hur man ska göra xD Läste iaf för ngra år sedan att det inte egentligen rekomenderades att låta en hane gå med ex. fler än 2 honor i taget. Men den artikeln handlade om någon form av framfall (inälvor och sådant). *Svammlar*
Det beror väl lite på hur man ser på det. Om man ska se på marsvinet som korkade djur som inte kommer ihåg sina fd burkamrater. Eller som smarta djur som kommer ihåg dem. Jag har iaf aldrig haft några problem med honor som är dräktiga som får nya/nygamla kompisar. I alla fall aldrig om flytten sker tidigt i dräktigheten.