Pasteurellos
På vilket sätt kan kaniner smitta marsvin med denna sjukdom? har letat men hittar verkligen inget om just det..
Vad är det för sjukdom?? :S Har bara hört att kaniner kan smitta marsvin med pneumoni, pga nån bakterie de har i lungorna…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Pneumoni är lunginflammation och är väl inte den bakterie som kaniner kan smitta marsvin med vad jag vet.
:/ Har hört det nånstans…

Ingen aning faktiskt. :/
Argh! x( Önskar att humlans sida funkade. Där brukar det ju stå sådana där nödvändiga fakta!
Jag vet ingenting om detta, tyvärr. Står inget på Humlans marsvin heller, vad jag kan se… =/
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Blir ju osäker på om man vågar skaffa kanin nån gång igen om man inte vet hur den ev. smittan överförs. Vill ju inte ha nån massdöd här precis.
#7 Det klart, men det finns många som har kaniner och marsvin i samma rum, eller t.o.m. i samma bur. Men du kan ju ha utekanin? Eller det kanske smittar ändå…? Berätta gärna om sjukdomen, är nyfiken ;)
Mvh Felicia

Jag har kanin tillsammans med marsvinen, så vitt vad jag vet så är inte marsvinen döda….
#8 jo jag har ju haft en kanin som t o m bott med marsvin, men alla kaniner bär inte på sjukdomen och antagligen gjorde inte min kanin det. Men man vet ju aldrig om den kanin man skaffar gör det eller inte. Därför är dte ju bra att veta hur den smittar. Utekanin fungerar ej då jag bor i lgh mitt i stockholm =). Nästan lättast ifall du söker på sjukdomen, det finns så mycket och inget jättebra förklarat på nån speciell sida vad jag hittat.
#9 Nej men alla kaniner bär inte på sjukdomen.
ingen som vet?
Okej. Men vad är det som händer marsvinen ifall de blir sjuka? Är sjukdomen helt ofarlig för kaniner…?
Mvh Felicia
Knäppt.. hittade nu att bakterien heter Bordetella bronchiseptica. När jag nu söker på det andra så kommer inte samma saker upp som när jag sökte förut… jättemärkligt… Och på roslagstulls hemsida står det bara att man ska vara försiktig (vad det nu betyder) med att ha kanin och marsvin ihop.
#14 Skumt…?
Mvh Felicia