Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 941 ggr
Mariaairam
0

OT - Databeroende?

Databeroende?

Hejsan!
Vi hade en liten diskussion här hemms igår om databeroende. Min mor anser att man är beroende om man sitter mer än 2 h vid datorn. Medan min syster och jag inte tycker det, 2 h är ju inte så mkt, plus att vi även anser att det beror på vad man gör vid datorn. T.ex. om man gör skolarbete, spelar, chattar eller annat.

Så vad tycker ni?
1. När är man beroende av datorn?
2. Spelar någon roll vad man gör vid datorn för att anses beroende?

Hoppas att ni förstår vad jag menar!

Skrev även detta inlägg på datorn.ifokus, men jag tänkte att det är intressat att se vad ni här tycker också!

[Liinda]
0

Jag tycker man är databeroende när man måste sitta vid datan varje dag flera timmar. Och då spelar det ju ingen roll vad det är eller jo att göra läxor på datan tycker jag inte räknas.

Wiizy
0

Alltså, dator beroende. Vet ni vad det är?
Man kan inte gå från datorn, sitter dygn efter dygn. Kan sitta (inte jag, men vissa) 15 timmar om dagen, minst. Stannar hemma i skolan, för att sitta vid datorn.

Sitter hela dagarna. Och då tar jag bort allt med läxor, för det räknas inte här. då är man beroende. och om man MÅSTE sitta dom där 2 timmarna på datorn varje dag. Då kan man vara det, men man behöver inte vara så "Jätte beroende" eller hur jag ska säga det då. Jag har själv träffat folk som varit inlagda pga dator beroende så jag vet vad jag snackar om.

Mariaairam
0

#1 #2 Bra, då är vi iaf överens om att inte läxor räknas.. :)

#2 "Alltså, dator beroende. Vet ni vad det är?" Det var ju precis det jag frågade vad ni tyckte! ;) Men jag håller med dej, då är man verkligen databeroende. Håller även med om att då är man inte så "jätteberoende".. :)

FeliciaS
0

1. Jag tycker inte det är beroende om man är 2 h vid datorn. Beroende är man av det man gör på datorn, inte av själva datorn (t.ex. jag är ifokusberoende *ler*). Beroende anser jag att man är om man inte kan slita sig ifrån datorn, t.ex. om man ska äta, får besök, det ringer, struntar i att plugga före datorn, ta hand om marsvinen osv osv. (typ min brorsa)

2. Det spelar väl ingen roll, det är liksom det man gör på datorn som är beroende, inte själva datorn, som jag skrev ovan :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Wiizy
0

#3 - Haha ;) Förlåt att det lät snobbigt. :) jag menade typ att "nu ska jag förklara" och tänkte att ni undrade ju det, så jag skrev det. ^^ Rör jag till det nu? :P

[Liinda]
0

#4 Nej 2 timmar vid datorn är ju ingenting men jag menade flera timmar så menade jag typ alltså över 4 timmar. Och jag menade just det att man är beroende när man måste sitta vid datorn flera timmar per dag alltså att man blir arg , ledsen mm om man inte får sitta där.

Mariaairam
0

#4 Oki, håller med dej! (också)  :P

#5 Hehe ^^ Nae, då det är lungt förstår vad du menar! ;)

Abico
0

Det finns inget som heter datorberoende - alla sådana rykten beror på att oförstående personer inte förstår att datorn är hela livet! *S*

Hanna 

Mariaairam
0

#8 hehe xP

paronskrutten
0

Man är beroende när man får abstinens när internet inte funkar, vilket jag får x)

Helena

Wiizy
0

#8 - Opassande kommentar igentligen, även om man fattar att du skämtade. ;)

Hatasallad
0

#8 Always Hanna ;D

Creation
0

1. Man är beroende av datorn om man blir arg när folk föreslår att man ska göra annat och om det är i stort sett det enda man gör på fritiden. Om det enda man gör förutom att spela data är att sova, äta eller gå på toa, så är det alldeles för mkt!

2. Skolarbete räknas inte in. :/ Det är ju liksom viktigt för att man ska få en framtid och etc…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mariaairam
0

#13 mm.. :) Alla verkar typ tycka likadant kring detta ämnet.. :)

Creation
0

#14 Säkert för att alla här sitter och nördar framför datorn bara halva fritiden xD

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Wiizy
0

Tycker ni ska ta der seriöst med datorberoende. för dom som verklien är det tycker f*n inte det är lika roligt tillslut. :/

FeliciaS
0

#16 Javisst är det så ;)

Mvh Felicia

Wiizy
0

#17 - Heh. Känns som iaf några här uppe inte verkar fatta själva problemet med att vara helt fast i dator världen. ;)

Feliciaa
0

Ojdå, om 2 h är databeroende så är jag superdatanörd xD
Sitter kanske 4 - 5 tim om dagen :S

Stormviskaren
0

jag är typ data beroende ^^ har laptop så tar med den nästan över allt.

FeliciaS
0

#18 Ja.. ;)

Mvh Felicia

Wiizy
0

#21 - Vaddå ja? ;) Hah. är liiiite efter ;P

FeliciaS
0

#22 Ja, många som inte fattar problemet, eller inte tar det seriöst ;) haha

Mvh Felicia

Wiizy
0

#23 - hahaha jaha. ja jo…

Bella-R
0

Tkr att den frågan va ganska svår.. så jag hoppar över det. Men jag kan hålla med #2.. bra sagt.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Wiizy
0

#25 - Tack. *S*

Mariaairam
0

#19 Om, ja.. Men tråden går ju ut på att få reda på vad ni tycker är databeroende..  :P

Feliciaa
0

#27 Aha, läste lite slarvigt då xD

Jag tycker att ca 5 tim om dagen är databeroende (a)

[PixelMollan]
0

Databeroende är när man ställer in andra saker för att sitta vid datorn.

Har man endå ingenting att göra så spelar de ingen roll hur länge man är vid datan.
Skulle man läsa en bok istället för att sitta vid datorn dom ex två timmarna så har man isåfall ett "bokberoende".
O de låter ju fel xD Så man är bara beroende när man ex ställer in träffar med sina kompisar för att sitta vid datorn.